Fritidsnämnden utser Årets föreningar och Årets eldsjälar

Malbas BKK får pris som Årets idrottsförening och FUB Malmö priset som Årets förening. Kris Kringstad från Malmö Civila Ryttarförening tilldelas Årets eldsjäl inom idrott och Vivian Johansson från Värnet är Årets eldsjäl.

Varje år delar Fritidsnämnden ut pris till föreningar och eldsjälar inom föreningslivet som gjort något alldeles särskilt för staden. Ceremonin äger vanligtvis rum på den årliga Föreningsgalan men i år är den inställd på grund av pandemin. Årets föreningar erhåller en check om 25 000 kronor vardera som kan användas för att fortsätta utveckla föreningen. Årets Eldsjälar erhåller 10 000 kronor var.

- Vi är fantastiskt stolta över Malmös föreningsliv och det engagemang som de bidrar med till staden. Det här är ett av våra sätt att visa uppskattning och lyfta förebilder. Pristagarna visar på ett driv och en kraft som är så viktigt för ett levande föreningsliv säger Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande.

Motiveringar

Årets idrottsförening

Malbas BBK

Årets idrottsförening är Malbas BBK. Gemenskap, nytänkande, delaktighet och gränsöverskridande arbete genomsyrar föreningens arbete. Samarbete med fastighetsbolag och andra föreningar har skapat verksamheter i hela Malmö, Nybörjarverksamhet för tonåringar, Girls Only och Open gym för tonårstjejer är några exempel. Föreningen har dessutom fortsatt leverera spelare till de svenska ungdomslandslagen och arrangerat EM-kval-matcher i samarbete med Svenska Basketbollförbundet.

Årets förening

FUB Malmö

Årets förening är FUB Malmö, ”För Barn, Unga och Vuxna med utvecklingsstörning”, är Årets Förening. FUB Malmö arbetar för att skapa förutsättningar för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska ges möjlighet att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Föreningen har kontinuerlig dialog med kommun och myndigheter för att lyfta ”Rätten att leva sitt liv som alla andra” för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Årets eldsjäl idrott

Kris Kringstad, Malmö Civila Ryttarförening

Årets eldsjäl inom idrott är Kris Kringstad, ridskolechef på Malmö Civila Ryttarförening. Kris tar inte bara ansvar för föreningens ridskoleverksamhet, Kris har också ett stort samhällsengagemang. Detta har bland annat inneburit att föreningen sedan många år tillbaka erbjuder drop-in-ridning där föreningen lyckats nå ut till en bred målgrupp och till grupper från andra kulturer genom att information sprids i skolorna. Föräldrar får möjlighet att träffa varandra när barnen rider och det skapar också möjligheter till integration.

Årets eldsjäl

Vivian Johansson, Värnet

Årets eldsjäl har under flera decennier varit verksam i föreningen Värnet i över 40 år som erbjuder fritidsaktiviteter för personer med funktionsnedsättning. Vivian har haft olika roller men de senaste åren har hon med fast hand varit föreningens kassör. För personer med funktionsnedsättning är idrott och motion ett livsvillkor. Därför har Föreningen Värnets idrottssektion gått in för att öka möjligheterna till fysisk träning, vare sig målet är att erövra mästerskap eller enbart skaffa sig en bättre kondition för att klara vardagslivets fysiska, psykiska och sociala påfrestningar bättre än tidigare.

Juryn för Årets föreningar och Årets eldsjälar

Ewa Bertz (L), Sven-Erik Rasmusson (S), Tony Rahm (M), Johan Hermansson (fritidsförvaltningen) samt representanter från Malmö Ideella och MISO.

Ewa Bertz, fritidsnämndens ordförande, 070-603 43 39

Johan Hermansson, fritidsdirektör, 070-144 26 00