Funkisfestivalen äntligen i Malmö

Funkisfestivalen äntligen i Malmö

Glitter, glamour och glädje kommer fylla Malmö live den 10 februari när Funkisfestivalens delfinal äntligen kommer till Malmö för första gången någonsin!

Funkisfestivalen är Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Ursprungligen startad 2011 i Upplands Väsby, har festivalen snabbt blivit en succé och ett årligen återkommande evenemang med deltagare från hela landet.

Målet med Funkisfestivalen är att skapa en plattform där så många som möjligt med ett intresse för sång får möjlighet att stå på scen och delta på sina egna villkor. Genom denna deltävling blir Malmö den första skånska kommunen som deltar i festivalen.

”Vi är så glada att kunna genomföra den här deltävlingen till Funkisfestivalen. Att ge en grupp människor som alltför ofta får stå tillbaka i samhället chansen att ta plats och skina är verkligen en ynnest. Deltävlingen på Malmö Live är fantastisk och viktig, men vägen dit, där deltagarna genom workshops får chansen att utvecklas som artister är än viktigare. Vi mår alla bra av att göra det vi älskar allra mest och Funkisfestivalen är verkligen en uppvisning i just den lyckan!”, berättar Andreas Hiller, enhetschef på Malmö Kulturskola

I november hölls uttagningsdagar på Arena 305, där tolv artister gick vidare till delfinalen. Under lördagens under delfinalen kommer en vinnare att utses som får tävla vidare i semifinalen i Stockholm senare i vår. Juryn som ska utse vinnaren består av LouLou Lamotte, Matti Edén, Elinor Fryklund, Mattis Årestad och Therese Kvist.

“Jag ser mest fram emot att se modiga människor göra sin egen grej och stråla på scen.”, säger Loulou Lamotte.

Föreningen ”Funkisglädje” arrangerar Funkisfestivalen i Malmö i samarbete med Malmö stad och Musik i Syd. Med extrahjälp från Malmö praktiska gymnasium.

Datum: 10 februari 2024

Tid: foajéaktiviteter från 15.30, show 17.00–20.00

Plats: Kuben, Malmö live

Kontaktperson