Funktionsstödsnämnden gör en extra  utbetalning till deltagare i daglig verksamhet

Funktionsstödsnämnden gör en extra utbetalning till deltagare i daglig verksamhet

Funktionsstödsnämnden har beslutat att göra en extra utbetalning av habiliteringsersättning till personer som har deltagit i daglig verksamhet 2021. Syftet är att visa uppskattning för deltagarnas engagemang och delaktighet.

Habiliteringsersättningen ska uppmuntra till deltagande i den dagliga verksamheten. Ersättningen är viktig för att deltagarna ska känna att deras arbete är värdefullt och meningsfullt.

Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att även under 2021 fördela medel till kommunerna i stimulansbidrag för habiliteringsersättning. Statsbidraget får användas i syfte att införa, höja eller kunna bibehålla nivå på dagpenning till deltagare i daglig verksamhet enlig LSS. Malmö stads andel av statsbidraget för 2021 är 7,5 miljoner kronor.

Funktionsstödsnämnden beslutade i mars 2021 att höja habiliteringsersättningen från 12 kronor i timmen till 16 kronor i timmen från och med 1 maj 2021. Höjningen har finansierats med statsbidrag som Socialstyrelsen fördelat till kommunerna för året. Efter finansiering av 2021 års höjning, beräknas 400 tkr finnas kvar av statsbidraget i slutet på året. Funktionsstödsnämnden vill därför fördela resterande summa av statsbidraget till deltagare i daglig verksamhet LSS, i form av en retroaktiv utbetalning av habiliteringsersättning i slutet av december 2021. Fördelningen görs med cirka 500 kronor per deltagare till de som medverkat på daglig verksamhet under hösten 2021.

Årets extrautbetalning blir ett bevis på uppskattning av deltagarnas engagemang och uthållighet under särskilda omständigheter till följd av pandemin samt ett välkommet ekonomiskt tillskott inför vinter-/julledigheten.

- Det är glädjande att vid denna tid på året kunna göra en extra utbetalning av habiliteringsersättning som en sorts vinter- och julbonus. Det är viktigt att alla avsedda medel från staten verkligen används till habiliteringsersättningen och inte fryser inne. Jag och funktionsstödsnämnden önskar alla deltagare i Daglig Verksamhet en God Jul och ett Gott Nytt År, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

- Extrautbetalningen är en julbonus som ska ses som en uppmuntran till de som deltar i daglig verksamhet under coronaåret 2021, säger Bengt Persson (S), 1e vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36, ursula.savonius@malmo.se

Bengt Persson nås på 0703-557407

Fakta
Habiliteringsersättning är den ersättning som deltagare att medverka i daglig verksamhet enligt LSS. Ersättningen är frivillig för kommuner att betala ut. I Malmö stad är den beslutade timersättningen 16 kronor i timmen.

Habiliteringsersättningen har ett stimulerande och habiliterande syfte. Med habilitering avses medicinska, sociala och pedagogiska åtgärder som syftar till att utveckla funktionshindrade både psykiskt och fysiskt, samt öva upp deras anpassnings- och arbetsförmåga. Syftet med habiliteringsersättning är främst att stimulera uthållighet, allmän aktivitet och prestationsförmåga genom deltagande i daglig verksamhet.