De nederländska fåglarna Blue Birds, elektroniska musikartisten Ellen Arkbro, upplevelsen The Trip med kompaniet Tombs Creatius och en föreställning med Kollektiv Knaster är några av godbitarna i årets kulturprogram på Malmöfestivalen.

Futuristiska fåglar och horisontell resa när Malmöfestivalen släpper höjdpunkter ur årets kulturprogram

Lokala konstaktörer samsas med internationella artister i årets kulturprogram på Malmöfestivalen. Det blir allt från interaktiva skulpturer av FRANK Gallery & Studios, nycirkus på hög höjd med Kollektiv Knaster, futuristiska blåa fåglar från Nederländerna, till musikfestivalen INTONAL som ljudsätter S:t Petri kyrka och mycket mer. Här är ett axplock ur vårt breda program sprängfyllt med konst- och kulturupplevelser!

Malmöfestivalen äger rum mellan 9-16 augusti.

3,5 meter höga varelser trevar sig fram genom publikhavet
Close-Act Theatre från Nederländerna skapar stark, visuell och spektakulär gatuteater i storformat. Till Malmöfestivalen tar kompaniet med sig en flock nyfikna blå varelser med långa halsar som guppar över publikhavet. De 3,5 meter höga, något futuristiska gestalterna är egentligen performanceartister, som med inbyggda förstärkare intar gaturummet med sin besynnerliga närvaro. Tidigare föreställningar har synts på kända festivaler i Australien, Brasilien, Egypten och genom hela Europa. Close-Act Theatres shower kombinerar styltor, eld, metallkonstruktioner och flygande objekt, alltid placerade mitt bland publiken.
Blue Birds med Close-Act Theatre (NLD)

Gåtfulla skulpturer begär mänsklig interaktion för att fulländas
Fyra skulpturer utspridda på festivalområdet kräver din beröring för att interagera med sin omgivning, varandra och dig som besökare. Verket RIDDL blir fulländat först efter mänsklig interaktion, men frågan är hur du ska göra? Kittla din vetgirighet och ta del av denna platsspecifika installation under Malmöfestivalen. Bakom verken står konstnärerna Mary Toreld, Malin Eng, Nicklas Lundberg och Guy Bartell, alla del av Malmöbaserade FRANK Gallery & Studios. Dela dina RIDDL-råd med hjälp av hashtaggen #frankriddl4 och @frank_riddl4.
RIDDL av FRANK Gallery & Studios

INTONAL ljudsätter S:t Petri kyrka
Malmöfestivalen slår åter upp portarna till ett unikt och platsspecifikt samarbete i S:t Petri kyrka. Denna gång blir det en pånyttfödelse där ambienta toner möter luftakrobatik som sammansmälts med ljuskonst, orgel, konstinstallationer och poesi. Fyra av kvällarna kureras av den hyllade musikfestivalen INTONAL. Med sig har INTONAL artisten Ellen Arkbro, en av Sveriges mest uppmärksammade unga kompositörer och ljudartister. I år släpper hon sitt andra album ”Chords” på bolaget Subtext, i vilket hon utforskar hur toner och ackord får eget liv när de rör sig genom rummet. För denna spelning har Arkbro rest till Malmö för att under residens komponera ett helt nytt verk för S:t Petri kyrkas moderna och världsunika orgel.

Mokira (Andreas Tilliander) är något så ovanligt som en svensk världsartist på den elektroniska musikscenen. När han inte turnerar världen runt under något av sina många alias, använder han sin avundsvärda maskinpark av syntar och trummaskiner till att göra allt från dubbig techno till varm ambient. Den senaste spelningen i Malmö bestod av en sex timmar lång sovkonsert, nu tar han över medeltidskyrkan i centrala Malmö med en djupsinnig konsert.

Uppbjuden till altaret är även Tomoko Sauvage. den fransk-japanska artisten som experimenterar med vattenfyllda skålar i porslin och undervattensmikrofoner för att frammana suggestiva ljudlandskap av droppar, bubblor och ljudvågor. Det är stämningsfullt, ibland kusligt och lika delar traditionellt och futuristiskt.
INTONAL i S:t Petri kyrka

Mytomspunnen horisontell resa berättar kanske meningen med livet?
Nästan varannan minut försvinner någon in i Tombs Creatius trailer utanför S:t Petri kyrka - startpunkten för en fascinerande, rolig och samtidigt djupsinnig resa. För den som vågar lägga sig ner och skjutsas in väntar en alldeles egen upplevelse bland stjärnorna. En resa som tar dig till det ofullkomliga, eller vem vet var? Mer kan vi inte berätta då det skulle förstöra överraskningen! Tombs Creatius från Katalonien är ett kompani som utformar fantasifulla spel och upplevelser för att ge liv, skaka om våra sinnen och få våra hjärtan att bulta.
The Trip med Tombs Creatius (ES)

Höga höjder och böljande rörelsemönster med slukande närvaro
Med fysisk poesi och ett sound från en annan dimension, bjuder scenkonstkompaniet Kollektiv Knaster på en unik föreställning med akrobatiska akter och livemusik av instrumenten sitar och hangdrum. Utgångspunkten är tidsbristen i vårt högteknologiska samhälle, som skildras med ljud, ljus, höga höjder och böljande rörelsemönster i en slukande närvaro. I S:t Petri kyrka gör kompaniet ett unikt uppträdande med gästartister och guldkorn ur föreställningen "Running out of time". Föreställningen syntolkas!
Föreställning av Kollektiv Knaster

Missa inte heller:

• Rundan som i år blir Humorbåten. Håll i dig så att du inte faller ner i vattnet av skratt när klubbarna Humorfalangen, Ståupp Bit Ihop och Malmö Comedy Klubb, MACK, bjuder in gäster för var sin kväll på Rundan.
  • Gatuscenen, som utlovar nycirkus med världsartister från när och fjärran med allt från trapets till kinesisk påle.
  • Italienska Stalker Teatro som tillsammans med publiken bygger en konstinstallation av stänger i olika färger, för att sedan förflytta den till en annan plats på festivalområdet.
  • Konstkvinnor som skapar interaktiv konstinstallation där besökarna kan lämna budskap, en orgelkonsert med Ulla Olsson som framför filmmusik av John Williams och ett unikt samarbete mellan Malmö txt och Vokalensemblen VOS – allt i S:t Petri kyrka.

Hela konst- och kulturprogrammet släpps i slutet av juli på malmofestivalen.se.

Kontakt
Jessica Nilsson, bokare kultur Malmöfestivalen, jessica.nilsson2@malmo.se, 0733-427835
Lotta Ström, projektledare Malmöfestivalen, lotta.strom@malmo.se, 0709-34 12 20
Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 073-400 96 20

Musik, dans, lek, möten, upplevelser. Åtta sprängfyllda dagar med fri entré. Stolt värd är Malmö stad, under ledning av fastighets- och gatukontoret. Välkommen till Malmöfestivalen, för 35:e året i rad – alla Malmöbors festival!

Fastighets- och gatukontoret: Adrian Hörnquist

Kommunikationsansvarig Malmöfestivalen Malmöfestivalen 2024 0734-00 96 20