Den stora ljusskulpturen Dodecalis av brittiska Architects of Air är en av nyheterna på Malmöfestivalen. På bilden syns ett liknande verk av Architects of Air.

Här är nyheterna på årets festival!

Varje år innebär ett gäng spännande nyheter på Malmöfestivalen. Denna gång kan vi stolt presentera en ny scen tillägnad den lokala musikscenen, den gigantiska konstinstallationen Dodecalis på Stortorget, ett kreativt konstlabb på Barnlandet, hållbarhetsfokus på Hamngatan och dansprogram i Fontänen.

Malmöfestivalen äger rum mellan 9-16 augusti.

Malmöscenen
Äntligen! Den lokala musikscenen får en helt egen plats på årets festival! På en ny scen i Raoul Wallenbergs Park kommer Malmöfestivalen i samarbete med några av stadens mest spännande aktörer att presentera åtta kvällar där varje aktör får varsin kväll att boka sitt eget program. Medverkar gör reggae- och dancehallklubben RiDDiM, hiphop-klubben Spit Spot, beatkollektivet So&Such, konsertarrangören Femmuze som premierar kvinnliga artister på den lokala musikscenen, skivbolagen/klubbarna Malmö Inre & Rundgång, jazzklubben Bullret, Retromusikföreningen som har fokus på 60-talsmusik och indieklubben Fubbik. Målsättningen är att Malmöscenen ska bidra till att lyfta fram den musikaliska mångfald som finns i Malmö. En plats där fler nya artister ges chans att nå ut till en bredare publik - i sin egen stad! Med andra ord, en skattkista full av grym musik!

Spektakulär upplevelse på Stortorget
Brittiska Architectsof Air med konstnären Alan Parkinson i spetsen kommer för första gången till Malmö. Med sig har de en helt ny skapelse. Dodecalis är en stor och luftfylld ljusskulptur som inspirerats av naturens former, gotiska katedraler och islamsk arkitektur. Denna gigantiska installation kommer att breda ut sig över Stortorgets parkering under hela veckan där festivalbesökarna kan gå in i skulpturen och utforska den på egen hand. I konstinstallationen kommer det även att bjudas på yoga- och meditationsstunder. En oas av ro mitt i festivalens hjärta!-

- Som besökare skapar du din egen interaktiva upplevelse när du träder in landskapet. Det är som att kliva in i en annan värld, ett inre rum om du så vill, säger Lotta Ström, som tillsammans med David Östberg och Pontus Friberg är projektledare på Malmöfestivalen.

Barnlandet – ett bubblande område av konst, lek och kreativitet!
I år omvandlas Barnlandet till ett enda stort och kreativt konstlabb där barnen själva får vara med och skapa. Detta görs i samarbete med de stora konstaktörerna i staden och regionen, så som Malmö Konsthall, Moderna Museet, Malmö Konstmuseum, Skissernas Museum, Kivik Art Centre och Wanås Konst. Även aktörer som Trådverket, Drömmarnas Hus, Skånes konstförening och Konstkvinnor medverkar. Det blir skulpturverkstäder av olika slag, väggar att måla på och mängder med lek såklart! Kivik Art Centre kommer att bygga en skulptur i hampakalk som barnen får vara med och konstruera. Allt avslutas med en stor vernissage på sista festivaldagen där alla verk som gjorts under veckan visas upp. Även i år kommer värdarna Eva Westerling och Peter Öberg att finnas på plats och guida festivalbesökarna bland de olika stationerna.

Hållbarhet på Hamngatan och Gustav Adolfs torg
Tidigare festivalår har Hamngatan haft fokus på konst och design. Denna gång riktas strålkastaren mot hållbarhet! I tre containrar kommer workshops att anordnas där innehållet kommer att vara allt från att färga textil och återanvända plast till hemmaodling. I en fjärde container kommer en scen att finnas där det blir intressanta ämnen på temat i form av samtal med inbjudna gäster. Under festivalen blir det fyra olika teman på Hamngatan som kretsar kring odling, social hållbarhet, hållbar livsstil och kläder och textil. Målet är att ge festivalbesökarna smarta och enkla knep som kan göra skillnad för vår framtida miljö! I ytterligare en container huserar konstprojektet “Only planet” där en resebyrå arrangerar resor som festivalbesökarna kan boka till kultur- och konstaktiviteter på och utanför festivalen.

En del av matområdet på Gustav Adolfs torg ägnas åt hållbarhet och hur en kan ta tillvara på matsvinn. Olika mataktörer kommer tillsammans med Hållbar Utveckling Skåne att erbjuda ett program med föreläsningar och testa nya spännande lösningar som solidaritetskylskåp och bemannade kylcontainers. Vi får dessutom besök av kockar som lär ut hur man förvandlar rester till något riktigt kulinariskt!

Dansprogram i Fontänen
År efter år är dans ett av de mest populära inslagen på Malmöfestivalen. Varför då inte ha en scen som helt fokuserar på denna konstform? Festivalveckan i Fontänen kommer bjuda på något för alla - från Fortnite dance och After School-discon för de yngre till helkvällar i dansstilar som swing, latin och tango för en vuxnare publik. Däremellan blir det vogue klubb och dancebattles innan veckan når sin kulmen med danskompaniet BowdownDance Academy som ställer till med en avslutningskväll utöver det vanliga!

Lotta Ström, projektledare Malmöfestivalen, lotta.strom@malmo.se, 0709-341220
Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-009620
Björn Peterson, arrangör, hiphop-klubben Spit Spot, spitspotmalmo@gmail.com