Lorensborgsgatan. Illustration: Mandaworks

Fysiska och mentala barriärer ska rivas med planerna för Lorensborg och Bellevuegården

Det pågår en stor omvandling av områdena runt Lorensborgsgatan i centrala Malmö. På sikt ska de östra delarna av Lorensborg och Bellevuegården få utökad service och bättre tillgång till kollektivtrafik samt bebyggas med 1200 nya bostäder. På dagens sammanträde beslutade stadsbyggnadsnämnden att skicka ut planförslaget på samråd.

Planförslaget berör området mellan John Ericssons väg och Ärtholmsvägen som i dag består av storskaliga bostadsområden där Lorensborgsgatan skär rakt igenom. Tanken är att komplettera den befintliga bebyggelsen med bland annat radhus för att skapa ett mer varierat bostadsområde och göra Lorensborgsgatan tryggare. Fysiska och mentala barriärer ska byggas bort samtidigt som de värden som finns där i dag, som gröna, stora, bilfria gårdar, behålls och förstärks. Nya träd ska planteras, liksom en större variation av trädarter.

Längs Lorensborgsgatan ska det bli nya cykel- och gångbanor, och utmed dem planeras det för bostäder och butiker. Lorensborgstorget och Bellevuegårdens centrum ska utvecklas och förstärkas med bättre service och kommunikationer. Ett förslag är att anlägga mobilitetshus som ska erbjuda delningstjänster med fokus på bil- och cykelpool, hyrcyklar och elsparkcyklar. Med planerna ges också Lorensborgs köpcentrum bättre förutsättningar att utvecklas.

– Omvandlingen av Lorensborg och Bellevuegården är omfattande och kommer att pågå under några år, men redan i dag kan vi se hur området förändras i positiv riktning i dialog med invånarna. Det arbetet kommer att fortsätta framöver. Nu ser vi till att skapa fler typer av bostäder i centrala Malmö, som det här faktiskt är, och förstärka servicen samtidigt som vi tar tillvara på de fantastiska och smått unika grönytor som är typiska för områden med storskalig bebyggelse, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Området Lorensborg och Bellevuegården har ett riktigt guldläge i staden och utmärker sig med stora grönområden och gårdar. Genom att nu knyta bostadsområdena närmare varandra och förbättra tillgänglighet och framkomlighet kommer vi att se en trivsam stadsdel växa fram, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80