Lastbilar på väg. Foto: Colourbox.

Gemensam fordonskontroll resulterade i böter och utredningar

Under måndagen den 3 april genomförde Tryggare Malmö fordonskontroller på två platser i Malmö som resulterade i totalt 37 åtgärder. Malmö stad deltog tillsammans med Polisen, Kronofogden, Arbetsmiljöverket och Arbetsförmedlingen. Myndigheterna kontrollerade olika typer av transporter, allt från lastbilar till personbilar. Insatsen resulterade i både polisiära åtgärder, sanktioner från miljöförvaltningen, misstänkt välfärdsbrott och en mängd olika utredningar för de medverkande myndigheterna.

Åtgärderna som kontrollerna resulterade i:

• Fyra böter utfärdades av Polisen, bland annat två transporter som var för tungt lastade.
  • En anmälan om olovlig körning utfärdades av Polisen.
  • En miljösanktionsavgift gällande transport av avfall utan giltigt tillstånd.
  • Fyra utredningsärenden för miljöförvaltningen om transport av avfall utan giltigt tillstånd.
  • Två tips till andra kommuner för transport av farligt avfall (bland annat elektronik, vitvaror med mera) utan giltigt tillstånd.
  • Två inre utlänningskontroller av Polisen.
  • En utredning gällande misstänkt välfärdsbrottslighet.
  • Tio utredningar av Kronofogdemyndigheten gällande löneutmätning för skuldsatta individer.
  • Nio inspektionsmeddelande utfärdade av Arbetsmiljöverket.
  • Tre avvikelser gällande spårbarhet av livsmedel.

"Resultatet från den här gemensamma kontrollen visar tydligt att vi genom att samarbeta med flera myndigheter kan nå en större effekt än vi skulle ha gjort var för sig", säger Caroline Tandefelt som är chef för enheten för trygghet och samordnad tillsyn på miljöförvaltningen i Malmö stad.

Två branscher i fokus vid insatsen

Totalt genomfördes sammanlagt cirka 50 kontroller av avfalls- och livsmedelstransporter av miljöförvaltningen som en del av den myndighetsgemensamma insatsen. Syftet var att kontrollera att giltiga dokument och tillstånd för transporter av livsmedel och avfall. Detta är första gången som en gemensam myndighetskontroll görs för avfallstransporter i trafik i Malmö. Transporter med livsmedel ska var korrekt registrerade och kunna visa upp spårbarhetsdokument, det vill säga var produkterna är inköpta och vart de ska levereras. Inspektörerna kontrollerade hur livsmedel hanterades och förvarades i transporterna.

"Vi ser en förbättring när det gäller transporter av livsmedel jämfört med tidigare genomförda livsmedelskontroller. Transportörerna kan i större utsträckning uppvisa spårbarhet av livsmedel och att verksamheterna är registrerade hos miljöförvaltningen", säger Joel Persson, utvecklingssamordnare för enheten för trygghet samordnad tillsyn på miljöförvaltningen i Malmö stad.

"Flera av de deltagande myndigheterna uttryckte även att det finns ett starkt signalvärde i att genomföra dessa fordonskontroller myndighetsgemensamt, särskilt i arbetet med att motverka osund konkurrens i dessa branscher, säger Joel Persson.

Om Tryggare Malmö

Tryggare Malmö utför årligen mer än 200 samordnade kontroller i olika branscher. Det är ett resultat av samverkan och ett gemensamt mål för att öka tryggheten och minska brottsligheten i Malmö. Inom trygghetssatsning Tryggare Malmö ingår Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten, Räddningstjänsten Syd, Tullverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan och Malmö stads förvaltningar: miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

Kontakt Miljöförvaltningen

Caroline Tandefelt, enhetschef, enheten trygghet och samordnad tillsyn, telefon 040-34 20 44.

Joel Persson, utvecklingssamordnare, enheten för trygghet samordnad tillsyn, telefon 0709-70 23 27.

Utskickat av Eva Klamméus, kommunikatör, telefon 040-34 08 20.