”Genant” – om sex och samlevnad

Välkomna till förhandsvisningen av TV-serien ”Genant” - ett informativt upplysningsforum om sex och samlevnad, där fördomar möter fakta. Torsdagen den 21 september, kl 9.00 på biograf Spegeln på Stortorget i Malmö. En produktion av elever på Rosengårdsskolans satellitskola. - Vi vill öka ungdomars mediekritiska förmåga och förmedla en positiv syn på kärlek, sexua litet och relationer samt avslöja de rådande normer som TV förmedlar. Satellitskolan har stor erfarenhet av att jobba med film som pedagogisk metod och vi vill nu använda TV som ett verktyg för att nå ut till ungdomar, säger Rolf Isaksson, projektledare, Rosengårdsskolans satellitskola. Programmen som har ett sex- och samlevnadsfokus och utgångspunkt ur skrivna kursplaner från projektet SåSant har utarbetats på Rosengårdsskolan. De vänder sig till elever i åldern 13-16 år och är tänkta att s ändas i en serie på sex program under läsåret 2006/2007 på TV Malmö-Öppna kanalen. Första programmet sänds 22/9 klockan 19.00, med repris 25/9 klockan 11.00. Fakta om Satellitskolan: Höstterminen 2000 startade Rosengårdsskolan ett integrationsprojekt, en Satellitskola, med kultur/media profil. På skolan står den enskilda elevens kreativa talanger och ambitioner i fokus. Intagning görs inte utifrån betyg, utan ifrån intresse och en vilja att arbeta kreativt. Varje termin avslutas med en prod uktion eller ett arrangemang av något slag. Under åren sen starten har det blivit utgivning av en CD-skiva med elevernas låtar, debattprogram, konsert med Malmö Symfoniorkester, multimedia föreställning på Moriskan och vernissage med konstnären Nilsmagnus Sköld. Varje läsår/termin har ett övergripande tema som grund i alla ämnen. På skolan finns möjligheter för lärare och elever att arbeta laborativt med exempelvis film, musik, drama, bild, språk. Naturligtvis motsvarar denna skola grundskolans kunskapskrav. Det som skiljer skolan från många andra grundskolan är framför allt det ämnesövergripande arbetssättet. Idag finns här ca 60 elever från alla Malmös stadsdelar. Skolan ligger på Pildammsvägen 26. För ytterligare information kontakta: Rolf Isaksson, projektledare, Rosengårdsskolans satellitskola, tel 040-34 37 50, 0705-53 05 05 Gordana Tadic, informatör, Rosengård stadsdelsförvaltning, tel 040-34 40 53, 0708-19 22 46