Globala dagar i Malmö inför Rio+20

Inför FN:s konferens om hållbar utveckling, Rio+20, i juni så håller Globala Malmö fokusdagar om globala frågor i Malmö den 11-14 april. Temadag om social hållbarhet, metodfestival med Den Globala Skolan och idéverkstad för en hållbar framtid är några av punkterna på programmet.

- När Malmö möter framtida utmaningar är det med kunskap, dialog och möten som malmöborna kan förbereda sig. Malmö påverkas av globala händelser men är också en viktig aktör för en global hållbar utveckling. Globala Malmö är både en beskrivning av staden, men också en attityd som innehåller en viktig känsla av sammanhang kring det lokala och globala, säger Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd (MP), Malmö stad.

I juni håller FN:s konferens om hållbar utveckling, Rio+20, rum i Brasilien. Målet är att säkra förnyat engagemang för hållbar utveckling i världen. Hur kan vi i Malmö engagera oss för en hållbar framtid? Globala Malmö vill samla de goda krafter som finns i staden och inspirera till hur man kan tänka globalt och agera lokalt. Syftet är att skapa en plattform där malmöbor, organisationer och företag kan mötas i sitt engagemang för globala frågor och en hållbar utveckling.

Globala Malmös fokusdagar den 11-14 april är späckat med aktiviteter som behandlar globala frågor ur ett lokalt perspektiv. Bland annat en temadag om social hållbarhet i Malmö och världen, metodfestival med Den Globala Skolan, konferens om ungdomskultur i Malmö, seminarium om konsumentmakt och teater om rättvis handel.

Den stora finalen på fokusdagarna är en heldag på Moriska Paviljongen med tema hållbar framtid. Dagen bjuder på idéverkstad om hållbar utveckling med debatt om ekonomisk tillväxt, föreläsning om beteendeförändring och idémingel. Men också frukostteater, brunchbeat och lyckocoacher!

Alla evenemangen under fokusdagarna är gratis och öppna för allmänheten.

För en intervju om Globala Malmö kontakta Elin Hasselberg.

Elin Hasselberg, projektledare Globala Malmö
mob 0709-467372
elin.hasselberg@malmo.se

3 heta tips:

Onsdag 11 april – torsdag 12 april, Malmö högskola
Metodfestival med Den Globala Skolan
Två dagar fyllda med inspiration om lärande för global hållbar utveckling och måluppfyllelse av de nya styrdokumenten i skolan. Deltagarna får prova på ett antal metoder kring lärande för global hållbar utveckling i workshopformat samt lyssna till inspirerande talare med gedigen kunskap i ämnet.

Fredag 13 april, 9-16, Malmö högskola
Social hållbarhet: Globalt - Lokalt - Glokalt
Temadag om olika perspektiv på social hållbarhet. FN:s utvecklingsprogram UNDP, Kommission för ett socialt hållbart Malmö och nätverket Globaliseringens Lokala Uttryck diskuterar mönster, samband och förutsättningar för social hållbarhet i Malmö och i världen.

Lördag 14 april, 11-17, Moriska Paviljongen
Think global, Act local - Idéverkstad för en hållbar framtid
Inför FN:s konferens om hållbar utveckling, Rio+20, bjuder Globala Malmö och Moriska Paviljongen in till glokal idéverkstad med teater, föreläsningar, workshops, lyckocoaching och klädotek. Samla era vänner och kom till Moriska Paviljongen lördag 14 april.