Gröna obligationer bidrar till att miljömålen nås

Gröna obligationer bidrar till att miljömålen nås

Malmö stads gröna obligationer har bidragit till minskade klimatutsläpp och en ökad produktion av förnybar energi som i sin tur bidrar till arbetet med att nå stadens högt ställda klimatmål och målen i Agenda 2030. På onsdagen tog kommunstyrelsen del av rapporten om 2019 års investeringar i gröna obligationer.

Genom gröna obligationer görs investeringar i projekt som är positiva för miljön och klimatet. Sedan den första emissionen 2017 har Malmö stad utökat antalet investeringar till en summa av nästan sex miljarder kronor. 2019 uppgick obligationerna till 31 procent av kommunens totala upplånade medel. Investeringarna görs i flera olika kategorier, bland annat gröna och energieffektiva byggnader, energieffektivisering, förnybar energi, hållbara transporter samt hållbar hantering av vatten och avlopp.

Pedalvagnen i Sorgenfri och kvarteret Allsången i Lindängen är två exempel på gröna och energieffektiva byggnader. I Sorgenfri har det också gjorts särskilda satsningar för att skapa en hållbar avfallshantering och återvinning. I Lindängen bidrar husen, som är byggda i trä, till minskad klimatpåverkan. I Limhamn har lite mer än en tredjedel av ett cykelstråk mellan Limhamnsvägen och Hyllie kyrkoväg finansierats genom gröna obligationer för att bidra till fler hållbara transportsätt i Malmö.

Investeringarna i gröna obligationer har hittills resulterat i

• 2717 ton sparade utsläpp av CO₂e, varav 2257 ton årligen
  • produktion av förnybar energi med 1990 MWh per år
  • årliga energieffektiviseringar på 5134 MWh
  • 614 meter cykelbana
  • kapacitet för avloppsrening med 18,7 miljoner kubikmeter vatten per år

– Gröna obligationer bidrar till att nå Malmö stads högt ställda klimat- och miljömål och har gett ringar på vattnet i form av energieffektiva och yteffektiva hus som dessutom har rimliga nyproduktionshyror som fler kan efterfråga. Satsningar på gröna obligationer handlar inte bara om att värna miljön utan också om att ta ett helhetsgrepp och medverka till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– De gröna obligationerna är ett bra verktyg för Malmö i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Energismarta byggnader, hållbar vatten- och avloppshantering och mer klimatsmarta transporterär bara några av de saker som de gröna obligationerna har bidragit till. Med en hög ambitionsnivåi det nya miljöprogrammet är det här åtgärder som kommer att fortsätta, säger Simon Chrisander (L), miljökommunalråd.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-484624

Simon Chrisander nås via Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97

(Ärende 7)