Grundskolenämndens nya lokalbehovsplan förbereder för en elevminskning

Grundskolenämndens nya lokalbehovsplan förbereder för en elevminskning

Grundskolenämnden i Malmö har idag presenterat en uppdaterad lokalbehovsplan för grundskolan, en omfattande strategi för att möta stadens varierande demografiska förhållanden. Efter att ha växt med nästan 10 000 elever under det senaste decenniet, kommer nästa tioårsperiod att innebära en prognostiserad elevminskning på drygt 1000 elever.

Utvecklingen ser olika ut runtom i staden, men på helheten innebär det minskande elevantalet ändå stora utmaningar i form av minskade intäkter för nämnden. Trots det ska nämnden möta det behov av utbildningsinfrastruktur som krävs och planera in nya skolor i områden med kraftig befolkningstillväxt. Planen inkluderar tillkomsten av 4 500 nya grundskoleplatser genom sju nya och ombyggda skolor, vilket inkluderar återanvändning av cirka 1 000 platser efter renovering. Denna expansion är särskilt viktig i stadens växande områden där en ökning av elever kräver ytterligare resurser och skollokaler.

Parallellt med expansionen tar strategin också höjd för minskningen av elever i andra delar av Malmö. Det innebär att staden planerar att avveckla tolv befintliga lokaler, däribland sju tillfälliga paviljonger vilket leder till en nettoutbyggnad av cirka 2 000 platser över hela staden under perioden. Förändringarna är noga genomtänkta för att säkerställa en balans mellan tillgång och efterfrågan på skolplatser.

Grundskolenämnden har planerat fyra nya lokaler för anpassad grundskola för att direkt svara på det ökande behovet inom detta område. Utvecklingen är en del av kommunens arbete att tillhandahålla en god utbildning för alla elever, oavsett deras unika behov. Det är en avgörande komponent för att effektivt hantera stadens skiftande demografiska utmaningar.

– Att vi nu prognostiserar en minskning av antalet elever över en tioårsperiod är nytt för oss. Det är utmanande ekonomiskt men ger oss samtidigt möjlighet att minska trycket på våra klassrum som har varit stort under den period som vi har haft en elevökning. Nu lägger vi en strategi för att möta de demografiska förändringarna på ett klokt sätt, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

– Från att under 2010-talet byggt fler skolor än under 80-, 90- och 00-talet tillsammans, står Malmö stad nu inför ett decennium med minskande elevkullar i grundskolan. Det innebär nya utmaningar. Men med en klok och framsynt planering kan vi säkerställa en skola med både hög kvalitet och god platskapacitet i hela staden, säger Mubarik Mohamed Abdirahman (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

– Den nya planen innebär att fler elever kommer att få gå i skolan i ändamålsenliga lokaler. Det är bra både för lärandet och trivseln. För mig är det även viktigt att alla barn har en skola nära hemmet, oavsett var i staden de bor. Det är en utmaning som den nya planen prioriterar att lösa, säger Malte Tängmark Roos (MP), ledamot i grundskolenämnden.

Sara Wettergren nås på 0709-59 17 16

Mubarik Mohamed Abdirahman nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Malte Tängmark Roos nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20