Gymnasiesärskolan flyttas från Norra Sorgenfri gymnasium

Idag har gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden enhälligt beslutat att flytta gymnasiesärskolan från lokalerna på Norra Sorgenfri gymnasium.

I tjänsteskrivelsen till nämnden konstateras att utifrån den ansträngda psykosociala arbetsmiljön på Norra Sorgenfri gymnasium måste åtgärder vidtas och i nuläget bedöms situationen på gymnasiesärskolan som mest akut. Det beslut som nämnden tog den 30 augusti med ett uppdrag att skyndsamt finna ersättningslokaler kvarstår när det gäller hela verksamheten, alltså även bygg-gymnasiet.

Under sommaren har COWI tagit porgasprover och jordprover i marken, man har också tagit prover i kranvattnet, det övre grundvattnet och det undre. Den sammanfattande rapporten som presenterades och överlämnades till förvaltningsledning, skolledning och fackliga representanter måndagen den 23 september väcker i oroande många delar nya frågor. Samtidigt som den säger att inomhusluften inte utgör någon risk för elever och personal så visar den på stora mängder föroreningar i marken som på sina ställen kraftigt överstiger gränsvärdena. Rapporten visar att det finns en koncentration av gifter runt byggnad C och L (gymnasiesärskolan). Hela rapporten finns att läsa på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens sida på malmo.se.

Mentorerna inom särskolan är bekymrade över elevernas hälsotillstånd och det faktum att dessa elever inte kan artikulera sitt eventuella missnöje med situationen eller ens över det egna hälsotillståndet. I fredags stängde skolledningen tre klassrum i byggnad L (särskolan), då fem medarbetare uppvisade ”allergi”-symptom.

Inom gymnasiesärskolan finns i nuläget 90 medarbetare och 132 elever. Flertalet av eleverna befinner sig på en tidig till måttlig utvecklingsnivå och har stort behov av stöd och en trygg och säker skolmiljö.

­ – Vi har inget val, vi kan inte chansa. Vi måste ta vårt ansvar för medarbetare och elevers arbetsmiljö och säkerställa att skolan är en trygg plats att vistas i, säger Andreas Schönström, ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Andreas Schönström, gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande, tel: 070-911 68 97

Eva Ahlgren, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör, tel: 070-834 38 50