Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden anmäler enligt lex Sarah

En person har påträffats avliden i sitt hem efter ett uteblivit hembesök. Personen har beviljad hemtjänst en gång i veckan. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden anmäler händelsen till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Sarah.

I mitten av februari påträffas en person som har beviljad hemtjänst avliden i sitt hem. Hemtjänstbesöket innan dess uteblev då personal hade ringt på porttelefon och mobil men ej fått kontakt. Hemtjänstpersonalen dokumenterar händelsen. När nästa hemtjänstpersonal återigen ska göra ett hembesök, en vecka senare, öppnar personen återigen inte ytterdörren. Hemtjänstpersonal ser då i dokumentationen att personen inte öppnade dörren även för en vecka sedan. Personalen kontaktar sektionschef som uppmanar att ringa sjukhuset, god man samt biståndshandläggare, men de har ingen vetskap om var personen befinner sig. Sektionschef kontaktar då polis som går in i lägenheten och hittar personen avliden.

Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen kommer att utreda ärendet. Rutinen för hur medarbetare inom hemtjänst ska agera när man inte får kontakt med brukare har inte följts. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden anmäler till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Sarah.

Kontaktperson:
​Åsa Ollerstam Lundh, avdelningschef ordinärt boende
​Telefon 040-346357, E-post asa.ollerstam@malmo.se

Lex Sarah gäller inom verksamheter som regleras av socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagen innebär att:
• anställda ska rapportera missförhållanden,
• den som bedriver verksamheten ska utreda och undanröja missförhållandet,
• den som bedriver verksamheten ska, om det visar sig att missförhållandet är allvarligt, snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Utsänt av:
Petronella Thorén
Kommunikatör hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen
Telefon 0768711317, E-post petronella.thoren@malmo.se