Bild från handbollsträningen under projektet Hand the Ball inför Handbolls-EM 2020.

Handbolls-VM ska ge ringar på vattnet i Malmö

Kanske förknippar du inte ett stort evenemang med fler barn i aktivitet, ett mer inkluderande samhälle och mängder med människor som får en mer aktiv fritid med tillhörighet och gemenskap. Dessa och många andra effekter är just det Malmö stad ser som potential för herrarnas Handbolls-VM 2023.

Lägg också till stärkt ledarskap inom skola och föreningsliv och inkomster som turismen bidrar med till staden. I januari 2023 kommer VM i handboll för herrar äga rum på Malmö Arena. Mästerskapet pågår i Malmö 13 till 23 januari och inleds med gruppspel med Danmark, Belgien, Bahrain och Tunisien. Kvartsfinalerna hålls i Stockholm.

– Det är med stor glädje vi ser fram emot att välkomna ännu ett världsmästerskap till Malmö. Det bidrar inte bara till att Malmö blir en levande stad att vara stolt över. Att de stora handbollsstjärnorna gör upp här ger oss en chans att ta vara på den positiva inverkan som ett evenemang i världsklass kan ha på vårt samhälle, säger Mats Schöld, chef för evenemangsenheten på Malmö stads fritidsförvaltning.

Målet med Malmö stads satsningar är bland annat att skapa hållbar rörelseglädje och bygga socialt och kulturellt kapital. Malmö stad arbetar i enighet med de globala målen i Agenda 2030 för att skapa ett hållbart evenemang som ger långsiktiga positiva effekter för staden, både ur socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.

Malmö stad jobbar mot certifieringen Hållbart evenemang genom att uppnå Greentimes hållbarhetskrav. Kopplat till evenemanget är det fyra fokusområden som samlat ska bidra till en mer jämlik fritid för alla. De fyra områdena som Malmö stad stöttar är skol- och föreningsprojekt, parahandboll, ledarskapsutveckling och mötesplatser med aktiviteter som är kostnadsfria och öppna för alla.

Inom skola, fritidsgårdar och föreningsliv stöttar Malmö stad metodiken och aktivitetsformen Hand the ball som drivs centralt genom Svenska Handbollförbundet. Projektet mynnar sen ut i den lokalt producerade festivalen Lilla VM-dagen i januari. Genom Hand the Ball utbildas ledare både inom föreningar, fritidsgårdar och skolor i att bedriva rörelseaktiviteter med barn och unga i skolor och föreningar. Projektet är präglat av värdeorden schysst, tillsammans, glädje och respekt.

– HK Malmö ser Hand the ball som en möjlighet att introducera handbollen för fler barn och ungdomar. Det är en naturlig väg in till idrotten inom föreningslivet. Under Lilla VM-dagen firar vi projektet och en framtid med mycket rörelseglädje. Projektet Hand The Ball fortsätter sen under resten av läsåret. Tillsammans med IFK Malmö och HF Limhamn ser verkligen fram emot att vara en del av detta, säger Martin Nihlén, Ungdomskonsulent och föreningsutvecklare på handbollsklubben HK Malmö.

Malmö stad stöttar även parahandboll och ansvarar dessutom för att etablera en mötesplats med en Fun Zone där barn och unga kan ta del av mästerskapet och dess värderingar utan att behöva köpa en biljett till själva mästerskapet. Mötesplatsen är till för alla och kommer vara öppen under perioden mästerskapet är i Malmö.

– Fysisk aktivitet kopplat till ett socialt sammanhang, som en förening, ger oss ett hälsosamt liv. Förutom fysiskt och mentalt välmående så utvidgar vi våra nätverk, uppnår bättre resultat i skolan och lyckas bättre på arbetsmarknaden. Allt vad det innebär att vara inkluderad i ett samhälle. Verksamhet som denna kan därför ha stor betydelse för personer med funktionsnedsättning, säger Sanna Lindberg, tränare för HK Malmös parahandbollslag.

Detta kan du vänta dig:

Under upptrappningen inför VM:

• Två handbollslandskamper har spelats i Malmö. Sverige-Polen november 2021 och Sverige-Danmark april 2022.
  • Samverkan med Svenska Handbollförbundet kring metodiken i aktivitetsformen Hand the ball.
  • Prova-på-verksamhet i samarbete med lokala handbollsföreningar.
  • Regionala parahandbollsaktiviteter med träningar och matchspel för parahandbollslagen i HF Syd.
  • Regionalt parahandbollsläger

Under VM:

• Prova på-verksamhet tillsammans med FIFH/HK Malmös parahandboll och särskolorna i Malmö, ett samarbete som löper på sedan Special Olympics 2022.
  • Stadionområdet förvandlas till ett festivalområde som under VM kommer erbjuda flera handbollsaktiviteter.
  • Mötesplats, en så kallad Fun Zone, för barn och unga för att stimulera fysisk aktivitet. På Emporias Blå Torg, öppet under perioden 13-23 januari, 10:00–20:00.
  • Symposium tillsammans med lärosäten, RF-SISU och den lokala handbollen för att skapa en plattform för kunskapsöverföring och kompetensutveckling.
  • Lilla VM-dagen för barnen som deltagit i Hand the Ball.

Malmö stads satsning sker tillsammans med flera befintliga projekt och aktörer:

Barnhandbollscoach, rörelsesatsning i skolan, Handboll Fitness, Hand the ball, Trygg Idrott och Unga ledare, RF-SISU Skåne, HF Syd, HK Malmö, IFK Malmö, HF Limhamn, Malmö Idrottsakademi, Malmö Universitet med flera.

Kontakt:

Mikael Wigsten