Hela Malmö ska dansa under Malmö Dance Week

Hela Malmö ska dansa under Malmö Dance Week

Den 1-7 november är det dags för Malmö Dance Week. En fullmatad vecka med över 40 olika programpunkter inom streetdance står på menyn. Det blir allt från danskvällen ”Almost a Jam”, föreläsningar med artisten och kulturforskaren Lynnée Denise till workshops, breaking battles och den avslutande danstävlingen Hip Hop Weekend.

Malmö Dance Weeks program är brett och utspritt på flera platser i Malmö. Här finns något för alla dansintresserade, såväl unga och vuxna som proffs och nybörjare. Målet med arrangemanget är att det ska vara inkluderande och skapa tillfällen där människor kan mötas, utöva, uppleva och lära sig.

-  Dans är en viktig kraft i samhället. Kroppar är politiska och med vår kropp kan vi uppmärksamma, påverka och förändra. Förutom alla fördelar som vi vet att dans ger oss så borde det också vara en rättighet att få dansa när man vill och var man vill, säger Viktor Fröjd, projektledare från kulturföreningen Iver som i samarbete med Malmö stad arrangerar Malmö Dance Week.

Malmö Dance Week anordnades för första gången våren 2018 och blev en publik framgång med 5000 besökare och deltagare från hela världen. 2019 utökades festivalprogrammet och lockade fler deltagare.

Årets arrangemang innehåller flera nyheter. Ett av dem är Clubtainer, en sex meter bred container som kommer att vara placerad på Gustav Adolfs torg. Där kommer lunchkklubbar och konserter arrangeras under veckan. På Dansstationen på Palladium blir det workshops inom en rad olika dansstilar. Här går det att pröva på uttryck som popping, locking, whacking, house och pantsula. Etablerade dansare som svenska Ida ”Inxi” Holmlund, amerikanska Alyssa Chloe, franska Clémentine och sydafrikanska trion Sibusiso, Gugu och David är några av ledarna.

På Malmö universitet gästar dj:n och kulturforskaren Lynnée Denise för en föreläsning om relationen mellan dj och dansare. Föreläser gör även dansaren Sophia Wekesa om ämnet antirasism och hierarkiska strukturer inom dans. För unga som vill prova på så ges tillfälle på Triangeln där workshops inom dj och streetdance samt även en nybörjartävling i breakdance anordnas. På biograf Spegeln visas dansfilmsklassikern ”Breakin’” från 1984 och på Palladium sätts danskvällen ”Almost a Jam” upp där dansare från hela Europa uppträder.

Malmö Dance Week avslutas på Moriska Paviljongen i samband med den internationella tävlingen Hip Hop Weekend där några av de bästa dansarna i världen möts i laddade och spektakulära streetdance-battles.

- Vi vill att hela staden ska pulsera under Malmö Dance Week, att både de som är erfarna dansare och de som aldrig prövat streetdance tidigare får nya och spännande upplevelser. Hela Malmö ska dansa! säger Viktor Fröjd.

Malmö Dance Week arrangeras av Malmö stad i samarbete med kulturföreningen Iver och med stöd från Kulturrådet, Region Skåne, Fryshuset Malmö, Dansstationen, Malmö Universitet, Riksteatern Skåne, Konstnärsnämnden och Danscentrum Syd.

Kontakt
    Martin Rosén, projektledare, kulturföreningen Iver, martin@visionsfastigheter.se, 0705-820245

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411