Höga ambitioner med nytt miljöprogram

Höga ambitioner med nytt miljöprogram

Kommunstyrelsen har idag beslutat att föreslå kommunfullmäktige att anta förslaget till miljöprogram för 2021-2030. Miljöprogrammet är Malmös tyngsta styrdokument för klimat- och miljöarbetet de kommande tio åren.

Miljöprogrammet är Malmö stads övergripande styrdokument för klimat- och miljöarbetet. Det tidigare miljöprogrammet för perioden 2009-2020 ersätts med det nya miljöprogrammet, som tar avstamp i Agenda 2030. Programmet är indelat i de tre huvudområdena ”Ett Malmö med minsta möjliga klimatpåverkan”, ”Ett Malmö med god livsmiljö” samt ”Ett Malmö med rik och frisk natur”. Under respektive huvudområde finns fyra konkretiserade mål.

Sammantaget är det nya miljöprogrammet ett ambitiöst program, som om alla mål uppnås har potential att dramatiskt sänka Malmös klimat- och miljöpåverkan i linje med både Parisavtalet och Agenda 2030. Bland målen finns exempelvis förslag om att Malmö stad som organisation ska ha nettonollutsläpp 2030, att Malmö 2030 försörjs av 100 procent förnybar energi och att utsläppen av växthusgaser i Malmö som geografiskt område har minskat med 70 procent år 2030, jämfört med 1990.

Målen i miljöprogrammet är ambitiösa för att nå Parisavtalet i det förebyggande arbetet. Men det finns också inriktningar i miljöprogrammet om att göra Malmö mer motståndskraftigt gentemot exempelvis översvämningar från nederbörd eller höjda havsnivåer, liksom anpassningar till ett mer hållbart samhälle.

Genomförandet och förverkligandet av de olika målen i miljöprogrammet kommer att ske i Malmö stads olika förvaltningar, till stor del inom ramen för ”Klimatomställning Malmö” och i samverkan med näringsliv, myndigheter och andra aktörer.

– Malmö ligger långt fram i utvecklingen när det kommer till arbetet med miljö och hållbarhet. Ambitionerna är alltid högt ställda och vi ska ligga i framkant. Programmet präglas av de globala målen i Agenda 2030 och viljan att leva upp till Parisavtalet. I Malmö vet vi att mycket av jobbet måste göras på lokal nivå och att städerna måste visa vägen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det här miljöprogrammet är ambitiöst och djärvt och lägger både grunden och ribban för klimat- och miljöarbetet i Malmö det kommande decenniet. Det är min förhoppning att framtida generationer kommer titta tillbaka på programmet och känna att vi tog vårt ansvar när klimatkrisen behövde det, säger Simon Chrisander (L), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

– Nu tar Malmö ett stort kliv mot att ta ansvar för sin del av Parisavtalets mål. Malmö stad kommer att ta fram en modell för koldioxidbudget som visar vem som står för utsläppen och hur mycket de behöver minska. Bara genom ett stärkt samarbete kan vi hantera klimatkrisen till 2030 och säkerställa Malmöbornas hälsa, ekonomi och trygghet i många generationer framåt. Det är ett av våra viktigaste uppdrag och det nya miljöprogrammet ger oss goda förutsättningar att klara uppdraget, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Simon Chrisander, 0768-99 24 00

Stefana Hoti, 0732-34 24 82