Imorgon inleds invigningen av Science Center Malmö med det stora Kunskapskalaset!

Fri entré, massor av aktiviteter för stor som liten, föredrag och arrangemang med hållbarhet i fokus samt invigning av basutställningen Vår natur! Så vill Malmö Museer med ett ”Kunskapskalas” den 25–28 juni fira lanseringen av Science Center Malmö tillsammans med malmöborna.

Experiment, båtturer, trädvandringar, interaktiva värmekamerashower och riddarlekar är bara några exempel på aktiviteter under Kunskapskalaset. Samtidigt bjuds på guidade visningar av utställningar och en hel rad föreläsningar och arrangemang med hållbarhet i fokus.
Programmet finner man på www.malmo.se/kunskapskalaset

Pressen hälsas välkommen till invigningen av Kunskapskalaset och lanseringen av Science Center Malmö
Onsdagen den 25 juni kl. 11.00 på Teknikens och Sjöfartens hus, Malmö Museer.
 Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, och Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör och Daniel Sestrajcic, ordförande i kulturnämnden, håller öppningstal.

Utdrag ur föreläsningsprogrammet

Onsdag 25/6:

• 13.30–14.30 Urbanseminarium med studenter och lärare från Urbana studier, Malmö högskola.
  • 14.30–16.00 Malmös utveckling i snabbformat. Möt tio stadsplanerare som utvecklar vår stad. Av och med Malmö stad.
Torsdag 26/6:
  • 12.45–14.15 Framtidens Science Centers. Föreläsning samt paneldebatt mellan Ann Follin, Tekniska Museet, Stockholm, Karina Goyle, Experimentarium i Köpenhamn, Lisen Vogt, Naturskyddsföreningen, Erik Roupe, Malmö Museer. Moderator samt inledningstalare: Eva Davidsson, forskare i Science Centers, Malmö högskola.
  • 14.30–15.30 Hur skapar vi engagemang, kunskap och intresse för en hållbar framtid? Med Torvald Jacobsson, Director för Young Masters Programme samt Kim Jakobsson, VD för Ungdomar.se. Moderator: Clara Norell, verksamhetschef för ISU – Institutet för hållbar stadsutveckling.
  • 11.30 och 15.40 Se värmen. Interaktiv värmekamerashow med innovatören och visualiseringskreatören Omi Omiti.
Fredag 27/7:
  • 13:00–15:25 Föreläsningar med fokus på hållbara och smarta transporter, bl a med studenter från KTH som presenterar sin bränslecellsbil, Hövding, Move by Bike och Innoventum.
Lördag 28/8:
  • 13.00 Invigning av utställningen Vår natur.
  • 11.00 och 15.00 Trädvandring i Kungs- och Slottsparken.
  • 13.00–15.00 Vattenexperiment med SEA-U.

Om Science Center Malmö
2011 fick Malmö Museer tillsammans med Miljöförvaltningen medel av Tillväxtverket för att utveckla ett Science Center för Lärande för hållbar utveckling på Malmö Museer. Syftet med Science Center Malmö är att inspirera unga människor till entreprenörskap och skapa intresse för naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Science Center Malmö kan sammanfattas som ett antal interaktiva funktioner inom ramen för Malmö Museer – genom både utställningar, pedagogiska program samt spel och appar.

• De utställningar som ingår i Science Center Malmö är: Idéplaneten fylld av aktiviteter för stora och små, Framtidens fordon med såväl historiska återblickar som dagens visioner om teknik, hållbar miljö och design, Himmel och jord där besökaren kan navigera i vårt solsystem och träffa Tycho Brahe, Smart! med små och stora skånska uppfinningar, Muskler och motorer om muskel- och motorkraft och Tidernas stad om Malmös historia och framtid. Den 28 juni öppnar dessutom utställningen Vår Natur – om din natur, vår natur, naturen i ett globalt perspektiv och om naturen närmast oss.
  • Grupper kan boka kurser i hållbar utveckling, anpassade såväl för gymnasiet som professionella studiebesök.
  • Science center-spelet Alma och Stjärnstoffet utvecklas för närvarande - ett rafflande äventyrsspel som kommer att ta spelaren genom vallgravar och slottsalar. Dessutom produceras appen promenadstaden som guidar dig genom Västra hamnens hållbarhetssatsningar.

För mer information om Science Center Malmö och Kunskapskalaset, kontakta:
Magnus Metz, projektledare Malmö Museer, tel 0733-924717, e-post: magnus.metz@malmo.se www.malmo.se/sciencecenter

Science Center Malmö genomförs i samarbete med Miljöförvaltningen i Malmö och med stöd från EU:s regionala utvecklingsfond.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00