Inflytandet inom socialtjänsten ska öka genom megamöte

300 personer som av olika anledningar har haft kontakt med socialtjänsten eller jobbar där, bjuds in till ett två dagar långt möte. Unikt är inte bara omfånget av konferensen, processledarna är själva brukare som utbildas i ”Open Space”

I Malmö stad tar man just nu ett unikt grepp. 300 personer, som av olika skäl haft kontakt med eller jobbat inom socialtjänsten bjuds in till en tvådagars konferens den 28-29 januari.

-  Vi bjuder in personal och brukare för att diskutera idéer och förslag kring hur vi kan öka brukarinflytandet inom socialtjänsten. Open Space-konferensen är ett startskott för en positiv förändring inom socialtjänsten i Malmö, säger Annika Weman Widegård, projektledare för projekt för ökat brukarinflytande.

Metoden som ska användas går under namnet ”Open Space”. Open Space har kallats för en hel dags kreativ kaffepaus eftersom energin är lika hög som i kaffepauser. Mötet drivs av deltagarnas engagemang där alla bidrar på sina egna villkor.

Under december och januari har en grupp brukare utbildats i Open space för att leda den stora konferensen.

-  Vi har valt den här metoden för att den är demokratisk. Alla har möjlighet att komma till tals samtidigt som det sker under otvungna former. Vi tror att att bara tillsammans, genom att utnyttja varandras kunskaper och erfarenheter kan vi hitta de riktigt bra och kvalitetsförbättrande åtgärderna, avslutar Annika Weman Widegård.

Pressen välkomnas att delta i projektgruppens förberedelser den 15 januari.

Tid: 15 januari, 14.00-15 .00

Plats: Pelarsalen, Stadshuset