Instant fame - årets jultema i Hyllie

Instant fame - årets jultema i Hyllie

Det förbereds för julen i Hyllie. I veckan placerades en 20 meter hög gran på Stationstorget och nu står ännu en installation i det stora formatet på plats. Det är konstverket Gigantomaten som i interaktion med besökare ska pynta Hyllie med selfies under vintermånaderna på den obebyggda tomten vid Stationstorget. Gigatomaten har klara kopplingar till den traditionella fotoautomaten. Skillnaden är att den tagna bilden projiceras på en 6 x 4,5 meter stor yta och ger dig möjligheten att bli ett känt ansikte i det offentliga rummet.

Julbelysningen i Hyllie har de senaste åren fått samspela med karaktären på utbyggnadsområdet i takt med att det utvecklats till ett centrum i södra Malmö. Det började för tre år sedan då upplysta byggsäckar gestaltades som iskuber längs Hyllie allé. Förra julen smyckades området med belysta julpaket. I år tar Gigantomaten plats vid Stationstorget där besökare ges möjlighet att bidra med sin egen del till julstämningen. En satsning som Malmö stad gör i samarbete med områdets fastighetsutvecklare.

- Det känns bra att kunna erbjuda en interaktiv jul där folk kan mötas över en bild, ett sätt att kombinera vår tids enorma bildintresse och samtidigt knyta an till det offentliga rummets roll. Gigantomaten blir som ett instagram av kött och blod, säger Ola Nielsen på gatukontoret i Malmö stad som samordnar julbelysningen i Hyllie.

Bakom idé och design av Gigantomaten står två ljusdesigners; Bertil Göransson från Luxera och Johan Moritz från Malmö stad. De beskriver konstverket som en spegling av dagens samhälle där det ges möjlighet att bli ett känt ansikte i det offentliga rummet.

- När marknadskrafter skapar höga ideal och omänskliga krav på människor skapar Gigantomaten istället utrymme för den vardagliga bilden som visas på ett okonstlat sätt. Kanske är det detta som behövs för att visa hur vackra människor är, säger Bertil Göransson.

Gigantomaten som skapades 2010 har gjort flera gästspel på en rad olika platser i Sverige. Bland annat på Vinterfestivalen i Östersund 2012, Drömljus Helsingborg 2013 och närmast från Lights in Alingsås 2015. Nu är det alltså i Hyllie du kan bli ”instant fame”, vilket är det samma som Gigantomatens undertitel.

Gigantomaten står på den obebyggda tomten i hörnet av Hyllie boulevard och Hyllie stationsväg mellan den 6 november och den 4 januari och är dagligen öppen mellan kl 15 och 22.

Så fungerar det
En eller två personer kliver in i den öppna Gigantomaten. Med en knapptryckning aktiveras maskinen och en bild blir tagen. Bilden publiceras direkt på en 6 x 4,5 meter stor duk uppsatt 15 meter framför Gigantomaten och kan ses av alla närvarande besökare på platsen. Nästa bild kan tas tidigast 30 sekunder. När det inte pågår någon aktivitet i Gigantomaten läggs alla bilder i ett kontinuerligt bildspel av tidigare tagna bilder.

KONTAKTPERSONER FÖR VIDARE INFORMATION
Ola Nielsen, landskapsarkitekt, gatukontoret i Malmö stad