Gigantomat. Foto Bertil Göransson

Invigning av Stadens ljus: Sorgenfri

På fredag inleds tio dagar av ljusfest i stadsdelen Sorgenfri i Malmö. Ljusarrangemanget startar med invigning på fredag, 10 februari, klockan 16.30 vid informationsplatsen på Spånehusvägen 83. Förutom talare från Malmö stad och MKB blir det högtidlig upptändning av en ny permanent ljusinstallation och en fartfylld eldshow.

Ljusinstallationen som tänds upp under invigningen är ”We All Face Loneliness, Our Answer Is Community” av Johan Lundin, CirkulationsCentralen, och kommer att lysa upp fasaden vid infolokalen med sitt budskap. Infolokalen för arrangemanget finns på Spånehusvägen 83 i Kulturhuset REHABs nya lokaler.

16:30 -17.00 Program invigning

• Ola Melin, stadsträdgårdsmästare, Malmö stad
  • Mats O Nilsson, förvaltningschef MKB Fastighets AB
  • Anders Rubin, Tekniska nämndens ordförande
  • Konstverket We All Face Loneliness, Our Answer Is Community på fasaden vid Infolokalen och konstnärskollektivet Rehab tänds
  • Eldshow, Cirkus Saga

Därefter inleds de guidade turerna av installationerna i Sorgenfri, varje hel timme mellan kl. 17 och 20. Ljusinstallationerna kan också upplevas på egen hand för den som föredrar det.

Stadens ljus: Sorgenfri är ett arrangemang som med hjälp av ljus vill visa upp de kvaliteter som finns i området. Arrangemanget pågår mellan den 10–19 februari 2017 och förutom att rikta uppmärksamheten mot Sorgenfri vill Malmö stad tillsammans med lokala fastighetsägare och näringsidkare skapa ett arrangemang som är inspirerande och attraktivt för alla Malmöbor.

–Det känns fantastiskt roligt att än en gång få uppleva Malmöbornas kärlek till det konstnärliga ljuset, säger Bertil Göransson, projektledare för Stadens ljus: Sorgenfri.

Under Stadens ljus: Sorgenfri står Malmö stads egna ljusdesigners för stora delar av ljussättningen men även konstnärer och andra ljusdesigners bidrar till installationerna. Förutom att arrangemanget kommer att innehålla 5-6 permanenta ljussättningar och 10 tillfälliga installationer har Malmö stad även rustat upp den befintliga belysningen längs alla gator i området.

För ytterligare information kontakta:

Bertil Göransson, projektledare 0706-27 64 00
bertil.goransson@malmo.se

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad, 040-34 14 11
birgitta.hjertberg@malmo.se

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411