Jul på slottet – hantverk, klezmermusik och barnaktiviteter

Jul på slottet – hantverk, klezmermusik och barnaktiviteter

På söndag den 27 november är det dags för Jul på Slottet. Malmö Museer bjuder in till julmarknad med hantverk av olika slag, dans och många roliga barnaktiviteter. Nytt för i år är konserter på Borggården där besökarna kan ta del av allt från klezmermusik till traditionellt luciatåg.

Den första advent är det återigen dags för Malmö Museers julmarknad Jul på slottet. På marknaden på Borggården blir det försäljning av hantverk, mat och godsaker. I Borgstugan är besökarna välkomna att titta på när konsthantverkare skapar både traditionellt och modernare hantverk, bland annat ljusstöpning, silversmide och drejning.

Nytt för i år är ett konsertprogram på Borggårdens scen. Under dagen bjuds det på allt från energifylld klezmermusik med Folkdivizion till traditionellt luciatåg. När mörkret sänker sig över museets borggård kommer Cirkus Karavan och ger en nycirkusshow med gycklare, balanskonstnärer, jonglörer och luftakrobater.

Ytterligare en nyhet är att det, under hela dagen, kommer små överraskningar runt om på museet. Besökarna uppmanas hålla ögon och öron öppna för ljuv musik, en rolig show eller kanske ett trolleri när man minst anar det.

Barnen får såklart träffa tomten och lämna sin önskelista. Dessutom blir det julpyssel, ponnyridning och jultrolleri. I stora festsalen står granen pyntad där både barn och vuxna kan vara med och dansa in julen.

På Jul på slottet öppnar också årets mest väldoftande utställning Från pepparkakshus till jultraditioner. I utställningen kan besökarna frossa i allt som hör julen till, julpynt, jultraditioner, tomtar och pepparkakshus. En del av utställningen Från pepparkakshus till jultraditioner är en pepparkakshustävling med pepparkakshus bakade av Malmöborna. Under julmarknaden kan besökarna rösta på sin favorit.

Hela programmet finns på Malmö Museers hemsida.

Var: Malmö Museer, Malmöhusvägen 5–7
När: 27 november klockan 10–17
Fri entré till hela Malmö Museer och Malmö Konstmuseum under Jul på slottet.

För mer information kontakta:

Inger Melin, projektledare Jul på slottet
inger.v.melin@malmo.se