Klart för radhus i Gyllins trädgård

Klart för radhus i Gyllins trädgård

Nu är det dags att sätta spaden i marken för fler radhus i Gyllins trädgård i Husie i nordöstra Malmö. Bygglovet är klart.

Radhusen uppförs på en tomt i hörnet av Villekullagatan och Bullerbygatan och blir 14 till antalet fördelat på två radhuslängor. Den ena längan byggs i två plan, den andra i ett plan. Fasaden blir i huvudsak träpanel men även röda tegelfasader.

Radhusen har egna trädgårdar men också en gemensam bostadsgård med plats för parkering och rekreation. På tomten uppförs miljöhus, gemensamt växthus, cykelskjul och bostadsförråd.

Gyllins trädgård var tidigare en av Sveriges största handelsträdgårdar, men är i dag ett stadsnära naturområde med bostäder, skolor och service och en populär temalekplats med temat trädgård.

– Stadsnära radhus med närhet till natur är något som många eftertraktar och det är kul att det nu ges klartecken för ännu fler. I en stad som växer är det viktigt att det finns plats, och erbjuds, olika typer av boenden för att kunna möta Malmöbornas olika behov, säger José Luis Muñoz Pastene (S), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Omfattande satsningar görs för att säkerställa att de Malmöbor som drömmer om att äga sitt eget boende har möjligheten att göra det. Antalet enfamiljshus som byggs i staden har överträffat våra målsättningar och vi fortsätter att vara drivande i att upprätta varierade typer av boendeformer i Malmö, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

José Luis Muñoz Pastene, 0733-39 54 39

Lars Hellström, 0768-20 70 80