Klart vilka som ska utveckla Louisedals gård

Klart vilka som ska utveckla Louisedals gård

Louisedals gård i Oxie ska få nytt liv i form av bostäder samt en lokal för gårdsbutik eller ett café. Idag beslutade Tekniska nämnden om en markreservation till företaget Urban Utveckling Bostäder AB.

Louisedals gård som ligger i södra Oxie består av mangårdsbyggnad och ekonomibyggnader samt en gammal vacker trädgård med många bevarade buskar och träd. Området ramas in av villor, hästhagar och lekplats, och fram till 2011 bedrevs 4H-verksamhet här. Sedan dess har byggnaderna stått tomma i väntan på nya möjligheter.

- Malmö stads förhoppning med markanvisningen är att ge nytt liv till Louisedals gård. Urban Utveckling Bostäder AB har presenterat ett bra förslag som innehåller nya bostäder samt en lokal för gårdsbutik eller ett café i den befintliga stallbyggnaden säger Julia Källquist, projektledare på Malmö stad.

Denna markreservation gäller del av fastigheterna Louisedal 1 och Käglinge 1:16. Markanvisningen var öppen för alla byggaktörer och det kom totalt in fem intresseanmälningar. En arbetsgrupp bestående av medarbetare från fastighets- och gatukontoret har ansvarat för utvärderingen. Under utvärderingen har även kompetens från stadsbyggnadskontoret och Malmö museer deltagit.

Kontakter för vidare information

Julia Källquist, projektledare, Malmö stad