Klartecken för nya våningar ovanpå KB-huset

Klartecken för nya våningar ovanpå KB-huset

Nu står det klart att byggnaden som under en 30-årsperiod huserade rockklubben KB ska byggas på med nya våningsplan med lägenheter. Samtidigt ska den äldre fasaden restaureras. Detta efter att stadsbyggnadsnämnden gett fastighetsägaren klartecken i form av ett beviljat bygglov.

Byggnaden i korsningen Bergsgatan/Friisgatan på Möllevången påminner om de småindustrier som låg till grund för Malmös identitet som industri- och arbetarstad. Den bedöms som särskilt antikvariskt värdefull eftersom den ingår i ett sammanhang med andra äldre industribyggnader och är byggd med tids- och platstypiskt handslaget, rött tegel.

Projektet som idag fått beviljat bygglov innebär att de befintliga fasaderna bevaras, renoveras och till viss del restaureras. Byggnaden tillförs samtidigt tre nya bostadsvåningar med 32 lägenheter i olika storlekar, från ettor till fyror.

De nya våningarna får ett utseende som kontrasterar mot den befintliga tegelbyggnaden, med en fasad ut mot gatan som utförs i kopparplåt. Fasaden med sin karaktär och detaljer kommer att knyta an både till den befintliga byggnaden och till grannhusen. Projektet ska skapa ett tillskott med en stark egen karaktär, samtidigt som den gamla byggnaden finns kvar och påminner om platsens och husets historia.

Bottenvåningen ska även i fortsättningen innehålla publik verksamhet, men får fler funktioner och kommer att upplevas som en mer levande och öppen byggnad. Mot Friisgatan öppnas fasaden upp med glaspartier och nya entréer. Det kommer att bidra till en ökad trygghet längs med gatan.

Stadsbyggnadskontoret menar att det projektet innebär en varsam ändring av byggnaden, och att byggnaden inte förvanskas, vilket är avgörande när det gäller byggnader som är särskilt värdefulla. Den gamla fasaden återskapas delvis, samtidigt som nytt och gammalt samverkar till en ny gemensam helhet.

– KB-huset har en plats i många Malmöbors hjärtan, som en plats för musik, nöje och kultur. Men utöver alla dessa personliga minnen är byggnaden en viktig länk i Malmös historia som arbetarstad. Därför är jag glad att vi idag kunde bevilja bygglov till ett projekt som respekterar och vårdar den befintliga byggnaden, samtidigt som det tillför nya delar med höga arkitektoniska värden. Jag ser att KB-huset går en spännande framtid till mötes som en del av ett hållbart Möllan, som varken döljer eller glömmer sina rötter, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Ett historiskt och för många välbekant hus och hörn på Möllevången får nu nytt liv och nytt syfte när staden växer och förändras. Här skapas moderna bostäder och en ny mötesplats samtidigt som husets och platsens historia tas tillvara, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Det glädjer mig att KB-byggnaden där så många minnen skapats är kvar, så att fler Malmöbor och besökare kan få framtida upplevelser i lokalerna. Att dessutom kunna tillföra nya bostäder genom att bygga till på höjden så här är verkligen ett stort plus, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80