Kliv ur komfortzonen – aspergerelever utmanas att idrotta

Att fysisk aktivitet är bra för hälsan är alla överens om. Men vad gör man på skolan om eleverna inte är överens och istället förknippar träning med obehag?
– För en del aspergerelever är träning och sport förknippat med negativa upplevelser, säger idrottslärare Anne Marie Petersen vid Høje-Taastrup Gymnasium i Köpenhamn.

– Oftast valdes de sist i klassen när fotbollslaget skulle utses. Några elever tycker det är svårt med koordinationen och har därför svårt att till exempel fånga en boll. Vissa elever har svårt att förstå spelets regler. Vi vill ge alla dessa elever en positiv upplevelse av idrottsundervisning. Vi vill utmana dem till att känna sig trygga att kliva ur sin komfortzon.

Idrottslärarna vid Høje-Taastrup Gymnasium har utvecklat en speciell kurs för skolans tre klasser med asbergerselever. Eleverna tränar sin kroppsuppfattning och sociala färdigheter.

På en träningsdag 27 november kommer elever och lärare från Malmö att möta sina danska motsvarigheter och bland annat utöva idrott tillsammans. Evenemanget är en del av projektet Preventing Dropout med syftet att motivera unga människor att stanna kvar i gymnasiet. Projektet stöds av EU-programmet Interreg IA och huvudstadsregionen.

Preventing Dropout:
Projektet är en del av ett större utbildningsprojekt för att förena krafterna på båda sidor av Öresund. Målet är att danska och svenska forskare, lärare och rektorer på gymnasiet förs samman och lär av varandras erfarenheter för att få unga människor att slutföra gymnasiet.
Projektet arbetar med fem områden:
- Vägledning
- Elevtrivsel
- Inkluderande undervisningsmetoder
- Språkutveckling
- Ledarskap med fokus på att slutföra utbildningen

Preventing Dropout har en total budget på 15,5 miljoner danska kronor. Huvudstadsregionen stöder projektet med 4, 9 miljoner och EU-programmet Interreg med 7,7 miljoner.

Projektet pågår i tre år från september 2011. Deltagande skolor från Köpenhamn är bland andra Rødovre Gymnasium, Tårnby Gymnasium, CPH West, Avedøre Gymnasium, Kongsholm Gymnasium, Københavns åbne Gymnasium og Høje Tåstrup Gymnasium. Deltagande malmöskolor är: Malmö latinskola, Malmö Borgarskola, Rönnens gymnasium och Norra Sorgenfri gymnasium.

För mer information kontakta Karin Hestbech, utbildningschef Høje-Taastrup Gymnasium: tel +45 33 96 40 53
För mer information om Preventing Dropout kontakta Kristine Hecksher, projektledare: tel +4533 96 40 77 eller +45 20 37 57 52