Kommunstyrelsen: Lagändring krävs för att komma till rätta med oseriösa aktörer som plundrar bostadsrättsföreningar

Det behövs en övergripande översyn av regelverket rörande bostadsrättsföreningar för att komma till rätta med oseriösa aktörer som riskerar att missköta och plundra bostadsrättsföreningar för egen vinning. Det skriver kommunstyrelsen i ett brev till justitieministern och bostadsministern.

Utöver detta ställer sig kommunstyrelsen bakom Miljöpartiets förslag om att utreda vilka ytterligare insatser som kan vidtas för att stödja de boende, samt att säkerställa att det finns en strategisk samverkan genom Tryggare Malmö, som är kommunens och myndigheters gemensamma tillsynsarbete mot illegala verksamheter.

Så kallade bulvanbostadsrättsföreningar är inget nytt fenomen men har kommit att bli ett allt större problemen, framför allt i storstadsregionerna. I Malmö finns flera exempel på vanskötta och länsade bostadsrättsföreningar där boende tvingas leva under dåliga förhållanden och där bostädernas värde i princip har försvunnit. De senaste åren har Brf Ida plundrats på 260 miljoner kronor och de två bostadsrättsföreningarna Taxeringsrevisorn 2 och 5 misskötts kraftigt ekonomiskt och underhållsmässigt. I dag saknar boende där värme, varmvatten och ventilation.

I dagsläget pågår en utredning för att möjliggöra införandet av ett offentligt register för bostadsrätter med syftet att stärka skyddet för bostadsrättshavare och köpare, och minska utrymmet för missbruk. Men det är inte tillräckligt. För att förhindra att oseriösa aktörer grovt missköter bostadsrättsföreningar och dränerar dem ekonomiskt behöver det tas ett helhetsgrepp där regelverket ses över. Kommunstyrelsen vill därför se en statlig utredning där man tittar närmare på möjligheten att tvångsförvalta bostadsrättsföreningar. Det kan komma att kräva en ändring av såväl bostadsförvaltningslagen, bostadsrättslagen samt lagen om ekonomiska föreningar eftersom regelverket är så omfattande.

– Det bor ett hundratal barn i de här bostadsrättsföreningarna och de påverkas oerhört negativt av situationen. Vi kan inte enbart invänta en bättre lagstiftning, utan Malmö stad behöver stötta de här barnen här och nu. Det kan till exempel handla om att erbjuda olika aktiviteter och ökad närvaro av goda krafter som skapar större trygghet för barn och andra boende under tiden som myndigheterna kommer fram till nya lösningar. Vi vill också att politiken blir mer involverad i myndighetssamverkan mot bostadsrättsbedragarna, så att ingen fråga faller mellan stolarna, säger Stefana Hoti (MP), partiföreträdare och ledamot i kommunstyrelsen.

– Situationen i dag är ohållbar och kräver omedelbara åtgärder. Familjer tvingas leva i misär för att det finns kriminella som utnyttjar luckor i lagen. Vi vill se mer kraftfulla lagändringar och efterlyser ett helhetsgrepp för att komma åt det här problemet, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– En trygg boendesituation är ett grundläggande behov och en förutsättning för att kunna ha kontroll över sitt eget liv. Från stadens sida har vi därför i två års tid arbetat oavbrutet, både politiskt och på tjänstemannanivå, med de tillgängliga verktyg vi har för att förbättra situationen för de boende i Kinesiska muren. Det arbetet fortsätter men det krävs också betydande lagändringar för att åstadkomma verklig förändring och förhindra att liknande kapningar av bostadsrättsföreningar äger rum igen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Linn Rydberg, politisk sekreterare (L), 0701-47 30 92

Stefana Hoti, 0732-34 24 82