Kommunstyrelsen vill se indexering av statsbidragen för att säkra välfärden

Kommunstyrelsen vill se indexering av statsbidragen för att säkra välfärden

För att trygga välfärdens finansiering i hela landet måste regeringen ta initiativ till en indexering av de generella statsbidragen. Det skriver kommunstyrelsen i Malmö i ett brev till finansminister Elisabeth Svantesson (M). En automatisk uppräkning är nödvändig för att hålla jämna steg med prisökningar och den demografiska utvecklingen.

För 20 år sedan utgjorde generella statsbidrag över hälften av kommunernas samlade intäkter. I dag motsvarar generella statsbidrag ungefär en tredjedel samtidigt som kostnaderna för välfärden växer på grund av demografiska behov samt pris- och löneökningar. Dagens inflation är i allra högsta grad kännbar för landets kommuner och kommer att vara det även nästa år. Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör bedömningen att det fattas 25 miljarder kronor i generella statsbidrag bara i år för att kunna hålla jämna steg med kostnadsökningarna. Det ger dåliga förutsättningar att möta den inflationschock som råder och finansiera den välfärd som behövs.

På sitt sammanträde beslutade kommunstyrelsen även att erbjuda de fackliga organisationerna representerade i Malmö stads kommuncentrala samverkansgrupp möjlighet att ställa sig bakom skrivelsen.

– Vi är mitt uppe i en kris som med all tydlighet visar att det är hög tid att indexera och värdesäkra pengarna till välfärden. Sverige behöver en stark välfärd och landets kommuner måste ges rätt förutsättningar att ge bra service. Det är ohållbart att staten drar sig tillbaka samtidigt som kommunerna får ett allt större ansvar för något som borde vara hela landets angelägenhet, och i synnerhet regeringens, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– För att trygga finansieringen och säkra kärnan i den svenska välfärden krävs indexering av de generella statsbidragen. Det är helt nödvändigt för att långsiktigt kunna tillgodose tjänster av god kvalitet till de personer som behöver dem som mest. Vi uppmanar därför regeringen att agera för att dämpa krisen och ge Sveriges kommuner rätta förutsättningar för att stärka välfärden som många människor är beroende av för att få livet att gå ihop, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Malmöborna ska kunna lita på att det offentliga finns där när det behövs, oavsett ålder eller ekonomi. Men rent krasst struntar regeringen i skola, vård och omsorg när den inte kompenserar kommunerna för de stora prisökningarna det senaste året. Det är dags för regeringen ge invånarna den välfärd de har rätt till, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S),

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, 0734-16 64 97