Kroksbäck möter Linné

2007-2010 genomfördes ett elevutbyte mellan Linné- och Kroksbäcksskolan, två skolor i två olika stadsdelar i Malmö. Berit Wigerfelt, universitetslektor i IMER vid Malmö högskola, har på uppdrag av FoU Malmö/utbildning genomfört en utvärdering av elevutbytet. Nu offentliggörs rapporten. Det är tydligt att resan inte varit enkel, men niornas slutbetyg visar ett positivt resultat.

Under våren 2007 beslutades att Kroksbäcksskolan pga. renovering och ombyggnad successivt skulle tömmas på elever. Stadsdelen Hyllie skickade ut en förfrågan till andra stadsdelar om att ta emot elever och närliggande Limhamn-Bunkeflo gav ett positivt be­sked.

Sammanlagt blev det 50 elever från Kroksbäck, som började på Linnéskolan hösten 2007. Sedan dess har elever i blivande sexor från Kroksbäck börjat på Linné varje läsår, vilket innebär att vårterminen 2010 hade Linnéskolan totalt 354 elever varav cirka 130 kom från Kroksbäck.

Integration en framtidsfråga

Skolresultat och integration är två viktiga frågor för hela Malmö. Linnéskolan har tillsammans med Kroksbäckskolan de senaste tre åren tagit steg i rätt riktning. Det har inte varit en enkel resa, men niornas slutbetyg visar ändå att det är möjligt. Eleverna från Kroksbäcksskolan höjde sina resultat samtidigt som eleverna från Limhamn behöll sina resultat.

– Vi har jobbat hårt med att få alla elever att känna att Linnéskolan är deras skola. Det viktiga är inte var man bor utan vem man är. Det gäller att möta varje enskild elev utifrån dennes förutsättningar, menar Johan Revemark, rektor på Linnéskolan.

– Samtliga medverkande i rapporten ger bilden av ett segregerat Malmö, och alla uttrycker integration som positivt och eftersträvansvärt, säger Berit Wigerfelt.

Kontakt:

Berit Wigerfelt, lektor vid IMER, Malmö högskola, 040 - 6657348