Långsiktigt stöd till kvinnojourer och arbetet mot våld i nära relation

Långsiktigt stöd till kvinnojourer och arbetet mot våld i nära relation

Våld i nära relation är ett stort samhällsproblem som i sin yttersta form kan leda till döden. Antalet personer som förra året föll offer för dödligt våld där offer och förövare hade en parterrelation vid tillfället minskade jämfört med 2021, men fortfarande finns mycket kvar att göra.

På sitt sammanträde beslutade arbetsmarknad- och socialtjänstnämnden om stöd till kvinnojourer och arbetet mot våld i nära relation. Stödet ges för två år istället för ett, vilket ger organisationerna en ny form av långsiktighet och stabilitet.

• Malmö kvinnojour tilldelas en miljon kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Kvinnorättsförbundet tilldelas 220 000 kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Kvinnojouren Öresund och ungdomsjouren Öresund tilldelas en miljon kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Trans- och tjejjouren Malmö tilldelas 400 000 kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Organisationen VOOV, Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta, tilldelas 35 000 kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Föreningen resurscentrum för kvinnor Winnet Malmö tilldelas 100 000 kronor årligen under 2024 och 2025.
  • Hela människan Malmö tilldelas 350 000 kronor årligen under 2024 och 2025 för verksamheten Noomi.
  • Malmökretsen av Svenska Röda Korset tilldelas 150 000 kronor årligen under 2024 och 2025 för verksamheten Ugglan.

– Arbetet mot våld i nära relation är livsviktigt, bokstavligt talat, och ska bekämpas med samhällets samlade kraft. Kommunen måste göra sin del och ge rätt förutsättningar för andra att göra sin. Nu ser vi till att organisationerna får till den långsiktighet de efterfrågat, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Malmös civilsamhälle räddar liv när de hjälper våldsutsatta, framför allt kvinnor som lever med våldsamma män. Insatserna gör att de utsatta kan få tillbaka sin trygghet och kan börja leva igen. Det är av största vikt att vi kan fortsätta att ge kvinnojourerna och andra aktörer den långsiktighet som är en förutsättning för att de ska kunna göra sitt jobb, säger Erik Hammarström (MP), vice ordförande arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Äntligen får dessa livsviktiga organisationer långsiktiga förutsättningar att hjälpa offer av våld i nära relationer. Med detta stöd hoppas jag att fler har möjlighet att söka hjälp och lämna en destruktiv relation, säger Michael Högberg (L), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Erik Hammarström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20