LSS-boendet tvingas ta hjälp av polis och psykiatri

LSS-boendet tvingas ta hjälp av polis och psykiatri

En ung man med funktionsnedsättning fick vid flera tillfällen hämtas av polis och föras över från sitt LSS-boende till psykiatrin.
En ung kvinna blev av misstag lämnad ensam utanför sin dagliga verksamhet.
Nu anmäls båda händelserna enligt lex Sarah.

Den unge mannen har en funktionsnedsättning som gör att han ibland kan bli våldsam och utåtagerande. När mannen flyttade in i LSS-boendet 2013 uppstod det vid upprepade tillfällen situationer då han försatte sig själv i fara, till exempel genom att sätta sig på en hårt trafikerad gata. När personal försökte ingripa blev han så våldsam att man tvingas tillkalla polis. De strategier och förhållningssätt som personalen provade för att avleda och för att förändra hans beteende visade sig vara otillräckliga.

– Vi misslyckades med att erbjuda stöd och service under stabila förhållanden som vi är skyldiga enligt lagen, säger Leena Berlin Hallrup, enhetschef.

Hon menar att miljön i boendet inte var lämplig för en person med den här typen av funktionsnedsättning. Boendet ligger i stan vid en trafikerad gata och de många ljud- och synintrycken har gjort mannen orolig och förstärkt hans utåtagerande beteende.

Mannen har nu fått ett nytt boende i en miljö som är bättre anpassad för hans behov.

Lämnades ensam i trapphuset
Den unga kvinnan åker färdtjänst för att ta sig från sitt LSS-boende till den dagliga verksamhet där hon har sin sysselsättning. En morgon när hon som vanligt blev avsläppt var lokalen emellertid stängd och personalen borta. Kvinnan satte sig då i trapphuset och väntade.

Det visade sig att den dagliga verksamheten hade friluftsdag denna dag och därför befann sig på en annan plats. Efter en stund upptäckte personal misstaget och kvinnan hämtades i bil. Hon hade då suttit i trapphuset cirka en timme.

Kvinnan har en funktionsnedsättning som gör att hon inte bör vistas ensam i främmande miljöer. Händelsen har därför medfört att hon har utsatts för fara och har nu anmälts enligt lex Sarah.

Enligt den utredning som gjorts av Sociala resursförvaltningen har händelsen orsakats av en kommunikationsmiss hos personalen på boendet. Någon hade helt enkelt gjort en felnotering i en kalender.

Personalen har nu infört en rutin för att dubbelkolla alla noteringar i de boendes kalendrar.

Lex Sarah gäller inom verksamheter som regleras av socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagen innebär att:

• anställda ska rapportera missförhållanden
  • den som bedriver verksamheten ska utreda och undanröja missförhållandet,
  • den som bedriver verksamheten ska, om det visar sig att missförhållandet är allvarligt, snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

För mer information:
Leena Berlin Hallrup, enhetschef 0733-344671