Måleri, musik, mat och mode fått stöd från Kulturexpressen

Måleri, musik, mat och mode fått stöd från Kulturexpressen

Två projekt har fått stöd genom det nya stipendiet Kulturexpressen - en snabb slant i Malmö. Projektet Den Goda Smaken som ska mixa måleri, musik och mat i ett arrangemang har fått 10 000 kronor och Provrummet - ett projekt om mode har fått 3 000 kronor.

I veckan har en ny beslutsomgång tagits om projekt som får stöd av Malmö kulturförvaltningen i den nya stödformen Kulturexpressen - en snabb slant. Sedan den 1 juli testar Malmö stad en ny form av stöd som kan sökas av Malmöbor som har kreativa idéer inom kulturområdet. Totalt har nu cirka 25 ansökningar kommit in och med veckans beslutsomgång har sex olika projekt beviljats pengar.

Projektet Den Goda Smaken har fått 10 000 kronor via Malmö kulturförvaltning och Kulturexpressen - en snabb slant. Den Goda Smaken är ett projekt som kommunicerar mellan olika sinnen. Åsa K Perssons målningar smaksätts med spännande gastronomiska verk av Diana samtidigt som Tony spelar utvald musik. Tanken är att synintryck, smaker och musik mixas till en upplevelse. Syftet med projektet är att bredda synen på hur olika konstformer kan kombineras på ett lustfyllt sätt. Arrangemanget ska äga rum den 3 oktober i en lokal i Malmö (inte exakt bestämt var ännu).

Det andra projektet som fått stipendium (3 000 kr) är Ebba Tham och projektet Provrummet som ska äga rum vid fyra tillfällen i år. Det är en serie modesamtal där diskussion om modets olika aspekter och modets ställning lyfts fram med medverkande som deltar på lika villkor. Syftet är att skapa ett forum för diskussion kring mode och trender som både sociala och kulturella fenomen och sätta dem i ett större sammanhang. Målet är att visa på att mode inte bara handlar om kläder och konsumtion och att skapa en första plattform till teoretiskt samtal och mötesplats för ett nätverk. Arrangemangen äger rum i Makeriet, Möllevångsgatan 37 den 23 september, den 21 oktober, den 25 november samt den 16 december.

Information om Kulturexpressen: www.malmo.se/kulturexpressen.

Kontakt: Kulturförvaltningen, t f projektledare Kulturexpressen Gustav Sjöstedt tel 0705-313565, e-post gustav.sjostedt@malmo.se