Bild: Korta ben/Ikoncept AB

Malmö är bästa staden i EU på etiskt hållbar konsumtion och rättvis handel

Idag utsåg juryn för EU-kommissionens utmärkelse EU Cities for Fair and Ethical Trade Award Malmö som vinnare.

Malmö är diplomerad som en Fairtrade City – ett resultat av samverkan mellan Malmö stad och lokala aktörer. Målet är mer rättvis handel och ökad etisk konsumtion i hela kommunen. Genom att agera lokalt bidrar vi globalt.

Juryn för EU Cities for Fair and Ethical Trade Award har bedömt hur Malmö som helhet har agerat utifrån rättvis handel och etisk konsumtion.

- Det är helt fantastiskt att kamma hem förstapriset! Eftersom juryn bedömt Malmös engagemang som helhet är det många som har anledning att känna sig stolta idag. Malmöbor, butiker, föreningar, fackföreningar och Malmö stad har tillsammans arbetat för en mer hållbar världshandel. Vi ser fram emot att fortsätta det arbetet och är extra glada att vi i och med vinsten får möjlighet att satsa extra under kommande två år, säger Lotten J Johansson, enhetschef på enheten för hållbar utveckling på miljöförvaltningen i Malmö stad.

Ola Nord, Malmö stads representant i EU, var på plats på prisceremonin i Gent och mottog förstapriset.

Några exempel på varför Malmö är en föregångare:

• Efter ett beslut i kommunstyrelsen blev Malmö Sveriges första Fairtrade City år 2006.
  • 2015 var Malmö den första staden i Sverige att skriva under Agenda 2030.
  • Andelen etiskt certifierat kaffe som dricks i Malmö stads verksamheter har ökat från 0,5 procent till 99 procent sedan Malmö blev en diplomerad Fairtrade City år 2006. Av detta är 87 procent rättvist handlat.
  • Över 200 butiker och serveringsställen i Malmö säljer Fairtrade-märkta produkter.
  • Malmö stads nära samarbete med leverantörer och tillverkare kring hållbarhetsfrågor är unikt. Tillsammans med Atea har Malmö stad etablerat ett hållbarhetsforum för inköp och hantering av IT. Hållbarhetsforumet lyfter frågor kring social och miljömässig hänsyn och samarbetet har gjort att Malmö stad har kunnat öka takten mot en mer hållbar IT-hantering. Av den anledningen vann Malmö Procura + Award i kategorin Innovative Procurement of the year.

Om priset

I år var andra upplagan av EU-kommissionens utmärkelse EU Cities for Fair and Ethical Trade Award. I första upplagan vann Gent, Belgien. Malmö var i år nominerad tillsammans med fyra andra städer i EU: Bremen, Göteborg, Neumarkt och Stuttgart. Förutom äran får Malmö som vinnande stad EU-medel att genomföra ett projekt inom området etisk hållbar konsumtion och rättvis handel under de kommande två år.

Kontakt:

Olov Källgarn, koordinator på Fairtrade City-kansliet, miljöförvaltningen Malmö stad, telefon: 073-376 23 46

Pressmeddelandet utskickat av Theresia Mathiasson, kommunikatör, miljöförvaltningen Malmö stad, telefon: 0729-81 90 40.