Malmö begär undantag från ebo för hela kommunen

Malmö begär undantag från ebo för hela kommunen

Segregationen i Malmö måste bort. Som ett led i det arbetet beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott idag att hela kommunen bör undantas från ebo.

Lagen om mottagande av asylsökande ändrades den 1 januari i år. Det blev då möjligt för 32 kommuner i landet att besluta om områden som ska undantas från ebo.

Malmö har sedan lagen infördes 1994 varit en av de största ebo-kommunerna i landet. Kommunledningen har i flera år också varit tydligt kritisk till reformen. Ebo-reformens baksida har under decennier varit tydliga: trångboddhet i flera bostadsområden och försämrade förutsättningar för en lyckad skolgång. I Malmö råder det också stor brist på bostäder med lägre hyror samtidigt som bostadspriserna har stigit kraftigt de senaste åren.

Bland skälen till att hela kommunen ska undantas väger det in att Malmö är en av landets mest tätbebyggda städer. Att enbart undanta vissa områden skulle riskera att dagens negativa effekter av ebo uppstår i nya delar av Malmö. Risken för fusk med folkbokföring och svarthandel med hyresavtal är uppenbar.

I kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut sägs att Malmö även i fortsättningen ska vara en av världens mest internationella städer. Här bor människor med rötter i 184 olika länder. Mångfald och öppenhet är en central del av stadens identitet. För lyckad integration, både för individ och samhälle, krävs rätt förutsättningar.

Frågan om undantag från ebo beslutas i nästa skede av kommunstyrelsen och slutligen av kommunfullmäktige.

– Efter många års kamp kan ebo äntligen ändras. För att ändringen ska få någon effekt måste hela kommunen undantas. Det blir en viktig bit i att få bort det skuggsamhälle som hänsynslöst utnyttjar människor som är i en utsatt livssituation, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– I Malmö ska vi fortsätta ta ansvar genom att ta emot anvisade flyktingar. Till skillnad från EBO är det ett mottagande med mycket bättre förutsättningar för den enskilde. Istället för trångboddhet och segregation måste alla nya Malmöbor som flytt krig och förtryck ha rätt till de bästa möjliga förutsättningarna att etablera sig i sitt nya hemland, säger Roko Kursar (L), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Katrin Stjernfeldt Jammeh via Vanessa Marko, pressekreterare, 0701-48 46 24.
Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36.

Fakta – ebo i Malmö
• Ebo ger personer som söker asyl rätt att bosätta sig i eget boende istället för i Migrationsverkets anläggningar.

• 4550 personer har de senaste fem åren flyttat till Malmö genom ebo. Andelen ebo av Malmös totala mottagande var under den aktuella perioden 30-60 procent.

• Av dem som flyttat till Skåne genom ebo har hälften valt Malmö som bostadsort.