Malmö deltar i unik kampanj för att stötta besöksnäringen i Sverige

Malmö deltar i unik kampanj för att stötta besöksnäringen i Sverige

I sommar går Malmö och 22 andra svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Den övergripande målsättningen är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att det oväntade är bra. Även om det inte blir som planerat i år ställer vi inte in, vi ställer om.

I år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kanske blir ett oväntat minne från Linköping eller golfresan till Skottland blir en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen i kampanjen kommer främst gå via destinationernas egna sociala medier och hänvisar till att besöka nya platser i Sverige. Lanseringen sker i samband med att Sveriges reserestriktioner förändrades den 13 juni och att semestertiderna tar vid efter midsommar.

– Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden. Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ettflöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO.

På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips frånMalmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.

Unikt samarbete
På grund av de restriktioner som tagits fram kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.

– Malmö Turism har varit väldigt engagerade i den här kampanjen och vi är stolta över att delta, säger Anna Wittgren, sektionschef på Malmö Turism. Vår allra högsta prioritet just nu är förstås att försöka skaffa gästnätter till Malmös kämpande besöksnäring, och vid första anblicken kan det verka konstigt att vi uppmanar folk att lämna Malmö för att besöka andra platser i Sverige. Men genom det här unika samarbetet får vi en hjälpande hand från andra svenska städer och destinationer, och förhoppningsvis lockar vi hit besökare som annars inte skulle ha kommit till Malmö.

Om kampanjen:
Kampanjsida
Uppdragsgivare: Swedish Network of Destinations Management förkortat SNDMO
Byrå: PRIME

Om SNDMO:
Swedish Network of Destinations Management förkortat SNDMO, är en förening med 38 svenska destinationer och har funnits sedan 2015. Föreningens viktigaste ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar i föreningen är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner.

För mer information, kontakta:
Anna Wittgren, Sektionschef Marknad och Analys, Malmö Turism
Anna.wittgren@malmo.se