Malmö går emot trenden – Allt fler beslut verkställs i tid

Malmö går emot trenden – Allt fler beslut verkställs i tid

Samtliga tre socialnämnder i Malmö ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL och enligt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har minskat det senaste kvartalet från 40 beslut till 35 beslut. Statistiken visar dessutom att sedan mandatperiodens början 2019 har antalet gynnande beslut enligt LSS som inte verkställts inom tre månader minskat i Malmö stad med hela 44 procent från 63 beslut kvartal 4 år 2018 till 35 beslut kvartal 1 år 2020. Det visar funktionsstödsnämndens inrapporterade siffror som Malmö kommunfullmäktige behandlar idag på sitt sammanträde. Malmö går därmed emot den nationella trenden där antalet beslut som inte verkställs ökat under 2019.

Ett tydligt exempel är verkställandet av gynnande beslut avseende LSS-bostad. Trots tider av allmän bostadsbrist och fleråriga bostadsköer i det reguljära bostadsbeståndet, har istället färre Malmöbor fått vänta längre än tre månader på att få flytta in till sin LSS-bostad under 2019 jämfört med 2018. Under 2019 minskade antalet gynnande beslut avseende LSS-bostad som inte verkställts inom tre månader med 39 procent i jämförelse med 2018 från 28 beslut kvartal 4 år 2018 till 17 beslut kvartal 1 år 2020.

Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) är en rättighetslagstiftning och besluten ska verkställas så fort som möjligt. Den kortare tidsåtgången i Malmö innebär att fler Malmöbor får snabbare sina rättigheter och behov tillgodosedda vilket främjar jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhället. Minskningen är bland annat ett resultat av de betydande resursförstärkningar som har gjorts inom funktionsstöd och LSS sedan 2019.

- Detta är ett viktigt kvitto på att de krafttag vi vidtagit inom LSS sedan 2019 ger resultat för den enskilda Malmöbon. Alltför många nedprioriterar LSS, men i Malmö gör vi tvärtom. Med betydande resursförstärkningar och ett gediget reformarbete, utifrån ett tydligt fokus på individens rättigheter, har vi kunnat vända en negativ trend. På så vis stärks individens frihet, säger Roko Kursar (L) ordförande i funktionsstödsnämnden, kommunalråd för funktionsstöd och LSS

- Kön till våra insatser minskar. Det är bra och visar att våra satsningar ger resultat. Vi måste fortsätta erbjuda rätt verksamhet för att tillgodose önskemålen, säger Bengt Persson (S) 1:e vice ordförande i funktionsstödsnämnden

För ytterligare information, kontakta:

Roko Kursar nås via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36, ursula.savonius@malmo.se

Bengt Persson nås på 0703-557407