Wang & Söderström, Making Kin, 2020 Foto: Helene Toresdotter

Malmö Konstmuseum presenterar livesänd samtalserie ledd av Lars Mogensen, Filosofiska Rummet i P1

Att föreställa sig framtider är en samtalsserie i tre delar om framtid och hållbarhet med forskningsplattformen Collaborative Future-Making och Malmö Konstmuseum, ledd av Lars Mogensen från Filosofiska Rummet i P1.

Lars Mogensen, foto Emma Larsson

Det är många som pratar om hållbarhet i alla möjliga sammanhang, men vad är ett hållbart samhälle egentligen? Hållbart för vem, på vilket sätt? I tre samtal ska vi få grotta ner oss i de stora framtidsfrågorna och samtidigt få komma konsten nära.

Samtalen kommer att sändas live från Malmö Konstmuseums Facebooksida: https://fb.me/e/48In5QOu4

Ons 17/3 – Del 1: Tänka fritt är stort, tänka nytt är större.

Hur gör man egentligen för att föreställa sig framtiden annorlunda? Går det att lära sig eller måste det komma naturligt? Hur hänger det samman med att titta på konst? Forskarna Per-Anders Hillgren och Petra Ragnestam, vid Malmö Universitet, förklarar vad de menar med kritisk föreställningsförmåga, ett begrepp de använder när de undersöker hur vi gör för att förstå världen omkring oss. Genom att titta närmare på verk i utställningen Sustainable Societies for the Future på Malmö Konstmuseum lyfts komplexa ämnen och svåra frågor på annorlunda sätt.

I första samtalet kommer 3D-printade skulpturer av Köpenhamnsbaserade konstnärsduon Wang och Söderström agera utgångspunkt för samtalet. Deras projekt Making Kin började med en djupdykning i forskning om det vi människor beskriver somdet extrema livet, extremofiler – livsformer som kan överleva allt från radioaktiv strålning, tillhöga temperaturer, eller en atmosfär utan syre.

Mer information om första samtalet och deltagarna här: https://bit.ly/framtider

Del 2: 28/4 – Del 2: Om sorg och hopp i omställning

Forskarna Kristina Lindström och Christina Lindkvist berättar om sitt projekt Sorg och hopp i omställning - att tillsammans med andra formulera en bild av en fossilfri framtid som är hoppfull men som också tar i beaktande de känslor av förlust som en förändrad livsstil kommer att kunna leda till.

Del 3: 5/5  – Del 3: Konstens möjligheter

Forskarna Per-Anders Hillgren och Asko Kauppinen hjälper oss att upptäcka fler relationer mellan vår tids stora frågor och den samtida konstens många uttryck

Kulturförvaltningen: Björn Jumme

tf Kommunikatör Malmö Konstmuseum 0736711860