Malmö Lärlingscenter – för ungdomar som vet vad de vill!

Inför gymnasiet finns tre val: högskoleförberedande program, yrkesförberedande program eller lärlingsutbildningen. På nystartade Malmö Lärlingscenter erbjuds eleven möjlighet att få vara med och forma sin gymnasieutbildning själv, tillsammans med skola och arbetsplats. Läraren från skolan och handledaren på arbetsplatsen hjälps åt med att göra den treåriga gymnasieutbildningen så bra som möjligt för eleven/lärlingen.

Lärlingsutbildningen ger både en yrkesexamen och en grundläggande högskolebehörighet, så att det finns möjlighet att gå vidare till universitetsstudier efter gymnasiet för den som skulle önska.

Malmö Lärlingscenter planerar att slå upp portarna läsåret 15/16, med sista ansökningsdag för den första kullen elever/ lärlingar den 15 februari 2015. Från starten blir det plats för 40 personer, senare är målet att öka upp till 60. Alla samlas under ett tak.

-  Hos oss får eleven/lärlingen möjlighet att testa sitt drömyrke redan från start. Och genom att hela tiden kombinera jobbet med skolan får hen förståelse både i yrket och i studierna, säger Anna Andersson och Tomas Bratt, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen och ansvariga för planeringen av Malmö Lärlingscenter.

Klassen som eleverna går i samlar personer med liknande ambitioner för sin utbildning, personer som vet vad de vill. Åtta av tio som går i klassen kan förväntas ha jobb direkt efter utbildningen.

Lärlingscentrets modell bygger på att lärlingen är ute på sin arbetsplats tre dagar i veckan och i skolan de andra två. Redan från början kommer eleven/lärlingen i kontakt med den senaste tekniken ute på en verklig arbetsplats. Det är kunskap som är eftertraktad när man senare söker jobb.

På lärlingsutbildningen går man tillsammans i en liten klass med andra elever som också är ute på sina arbetsplatser tre dagar i veckan. Övrig tid läses de gymnasiegemensamma ämnena tillsammans i skolan. Oavsett vald yrkesinriktning.

-  Malmö Lärlingscenter är för den som vill ta chansen ta tag i sin dröm. Vi ser vår uppgift att försöka hjälpa till att göra verklighet av dessa drömmar, säger Anna Andersson och Tomas Bratt, på väg att öppna upp det nya lärlingscentret i Malmö stad.

Läs mer om Malmö Lärlingscenter på: www.malmo.se/larlingscenter

För kontakt och mera information:

Anna Andersson, anna-lena.x.andersson@malmo.se, 073 4043162

Tomas Bratt, tomas.bratt@malmo.se, 070 9856348