Malmö mot diskriminering får fortsatt stöd

Malmö mot diskriminering får fortsatt stöd

Föreningen Malmö mot diskriminering arbetar med att öka kunskapen i samhället om diskriminering. Föreningen driver både ett förbyggande arbete med en vision om ett samhälle fritt från diskriminering samtidigt som de erbjuder avgiftsfri rådgivning till den som upplever sig blivit utsatt för diskriminering. Malmö mot diskriminering har en styrka i att deras arbete är nära Malmöbornas vardag.

Malmö stad har länge stöttat föreningen Malmö mot diskriminering och deras viktiga arbete. Kommunstyrelsen har beviljat föreningen finansiering om 1 345 000 kronor för 2024 för att ha förutsättningar att fortsätta driva verksamheten.

– Arbetet mot diskriminering och för inkludering är jätteviktigt och det är tydligt att Malmö mot diskriminering har en roll i det arbetet. I Malmö delar vi föreningens vision om att staden ska vara fri från diskriminering, det betyder att vi måste hålla i det ihärdiga arbete som drivs både från civilsamhällesaktörer och från Malmö stad, säger Amani Loubani (S), kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Vårt stöd till Malmö mot diskriminering utgör en väldigt viktig del i stadens arbete för att bekämpa alla former av diskriminering. De bidrar till förverkligandet av möjligheternas Malmö för alla genom att både juridiskt stötta den enskilde Malmöbon samtidigt som de bidrar med kunskapshöjande insatser i staden, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Malmö mot diskriminering har en otroligt viktig roll att spela i arbetet för ett Malmö fritt från diskriminering. Vårt mål är en stad där alla Malmöbor kan leva goda liv i frihet från förtryck och snäva normer, och utan att bli begränsade baserat på var de kommer ifrån, vad de tror på, eller hur de identifierar sig. Vi har arbete kvar att göra, och därför är stödet till Malmö mot diskriminering angeläget, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Amani Loubani nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 070-836 40 16

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97