Malmö stad efterlyser försökskaniner i demokratins tjänst

Malmö stad efterlyser försökskaniner i demokratins tjänst

Malmö vill bli världens mest demokratiska stad och bjuder nu in Malmöborna till det nya initiativet, Malmö Democracity. Därför efterlyses modiga personer som kan tänka sig att göra ovanliga saker i demokratins namn. Initiativet vill öka valdeltagandet i kommande EU-val bland annat med hjälp av deltagare som är villiga att lämna viktiga beslut i Malmöbornas händer – alltifrån såsen på falafeln till motivet på tatueringen.

Med EU-valet på horisonten vill Malmö stad betona vikten av att rösta samt öka förståelsen för hur demokrati fungerar. I Malmö är nämligen det genomsnittliga valdeltagandet lägre än riksgenomsnittet. I det nya initiativet Malmö Democracity vill staden inspirera Malmöborna till att rösta, och göra det till en vana. Med hjälp av en webbapplikation skapas ett digitalt röstningssystem där alla i Malmö kan skapa omröstningar, vad de handlar om är helt upp till var och en.

– För att skapa engagemang och inspirera behöver vi ett gäng modiga personer. Vi vill att alla Malmöbor som kan är med och skapar omröstningar, och nu efterlyser vi de riktiga eldsjälarna som vågar lägga sitt öde i demokratins händer, säger Anna Jörback-Landin, utvecklingssamordnare som arbetar med att stärka den lokala demokratin och öka valdeltagandet i EU-valet.

Malmö stad söker personer som vill stå upp för demokratin och det fria valet genom att delta i initiativet Malmö Democracity – och som är villiga att lämna några av livets större beslut till främlingar. Exempelvis överlåta tatueringsmotivet, namnet på sitt barn eller till och med sig själv till Malmöborna. Det viktigaste är att alternativet som vinner faktiskt blir av i verkligheten.

– Med Malmö Democracity, vill vi få fler att känna att deras röst är viktig och inspirera till att engagera sig i mikroval runtom i staden. Det fina med demokrati är att allas röster är lika viktiga. Trots detta är det många som inte röstar i Malmö idag, bland annat för att de känner att deras röst inte räknas, de upplever ett avstånd till politiken, eller så känner de sig inte representerade. Det är viktigt för oss att vi med initiativet skapar en känsla av närhet, engagemang och inkludering, fortsätter Jörback-Landin.

Valdeltagandet i Malmö är lågt – 2 av 10 av de valdistrikt i Sverige med lägst valdeltagande i riksdagsvalet 2018 ligger i staden. Riksdagsvalet 2022 visar enligt SCB att Malmö kommun ligger på femte plats av landets kommuner med lägst valdeltagande. I samma val minskade även valdeltagandet i stora delar av Malmö och likaså i stadens valdistrikt med lägst deltagande, utom ett.

Enligt en undersökning, genomförd av undersökningsbolaget Perspetivo för Malmö stad, uttrycker Malmöborna att de inte tror att EU-valet är relevant för dem. Vilket också kan ses i valdeltagandet i det senaste EU-valet (2019), där vissa valdistrikt hade under 45 % valdeltagande. Undersökningen visar bland annat att endast 42 % av utrikes födda tycker att deras behov finns representerade i politiken, och över hälften av respondenterna upplever att de inte vet att de kan använda sin röst för att påverka.

Malmö Democracitys digitala röstningssystem är öppet 13–19 maj på malmödemocracity.se.

Läs mer om initiativet på malmo.se

För mer information vänlig kontakta:

Anna Jörback-Landin, utvecklingssamordnare, stadskontoret, Malmö stad
E-post: anna.jorback-landin@malmo.se