Daniel Olsson sektionschef för demokrati- och valsektionen, Aida Memisovska valsamordnare och Matilda Liljekvist valsamordnare.

Malmö stad jobbar för ett tryggt, säkert och tillgängligt EU-val

Den 22 maj börjar förtidsröstningen till EU-valet. I Malmö stad pågår intensiva förberedelser för att säkerställa ett tryggt, säkert och tillgängligt val.

EU-valet är den 9 juni men för valkansliet är det bråda dagar fram till den 22 maj då förtidsröstningen inleds. Mycket ska komma på plats innan dess. Allt från att utbilda samtliga 1700 röstmottagare till att tillgänglighetsanpassa både information och lokaler.

– Våra utbildningar för röstmottagare är en stor och viktig del i valarbetet. Som väljare ska du kunna lägga din röst på ett säkert och tryggt sätt, det är grunden i vår demokrati, säger Daniel Olsson som är sektionschef för demokrati- och valsektionen.

Valkansliet förbereder det största valet någonsin då Malmö växer och med det också antalet distrikt, 214 valdistrikt och 23 förtidsröstningslokaler. Malmö stad arbetar aktivt för att säkerställa att både röstningslokaler och vallokaler är trygga, säkra och tillgängliga för alla medborgare.

Röstmottagarna genomgår obligatorisk utbildning där säkerhet och beredskap är en viktig del, och den hålls av Malmö stads säkerhetsexperter. Utbildningen kompletteras med material som Valmyndigheten har tagit fram inom valsäkerhet. Syftet är att alla som arbetar med EU-valet ska ha en grundläggande förståelse för hur de kan jobba i hotfulla situationer.

Utbildningen ger också verktyg till hur röstmottagarna kan hjälpa dig om du till exempel har nedsatt syn eller aldrig har röstat tidigare.

– Om du känner dig osäker på hur du ska göra när du kommer till antingen förtidsröstningslokal eller din röstlokal på valdagen så kan du be röstmottagaren om hjälp. De har tystnadsplikt, din valhemlighet är det absolut viktigaste för oss, säger Aida Memisovska som är valsamordnare.

Väljare har tidigare val uttryckt en oro över den så kallade ”jobbiga promenaden mellan valsedelsställ och valbås”. Nytt för i år är därför att även ha valsedlarna inuti valbåsen under förtidsröstningen. Det kommer förhoppningsvis stärka valhemligheten, minska oron och på grund av fler valsedelställ per lokal också minska köer.

– Vi jobbar ständigt för att ha ett så tillgängligt val som möjligt. Förutom att alla vallokaler har sittande valbås satsar vi på en ny förtidsröstningslokal Willys Katrinelund med stora ytor, flera valbås för sittande, möjlighet att få hjälp av teckenspråkstolk och goda parkeringsmöjligheter för rörelsehindrade, säger Matilda Liljekvist, valsamordnare.

Bästa tipset för att undvika kö är att förtidsrösta. Och det i början av förtidsröstningsperioden. På malmo.se/euval2024 hittar du samtliga förtidsröstlokaler och en karta över lokalerna och deras öppettider. På sidan finns också information hur du röstar, vem som kan rösta, lättläst information och hur man beställer ambulerande röstmottagning.

Kontakta:

Daniel Olsson, sektionschef för demokrati- och valsektionen,

telefon: 0708-523866

E-post: daniel.x.olsson@malmo.se