Malmö stad prisas av FN för hållbar stadsutveckling

Malmö stad prisas med UN-HABITATS "Scroll of Honour 2009" för sin innovativa och holistiska strävan att bli en modern hållbar stad.

- Jag är mycket stolt över att vi får ta emot det här priset, det allra finaste som en stad kan få inom området hållbar utveckling. Det är givetvis resultatet av många personers, förvaltningars, företags och föreningars gemensamma ansträngningar, säger Ilmar Reepalu.

UN-HABITAT (United Nations Human Settlements Programme) är FN:s program för hållbar utveckling och bra boendeförhållanden i världens städer.

Priset "Scroll of Honour" delas ut varje år sedan 1989 och är världens mest prestigefyllda pris inom området boendeförhållanden och hållbar utveckling. Pristagarna är enskilda personer, ideella organisationer, statliga myndigheter eller städer som gjort en unik insats för att förbättra boendeförhållandena för människorna i sin stad eller region.

Priset delas ut på FN:s World Habitat Day som i år infaller den 5 oktober. Då åker kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s) och stadsdirektör Inger Nilsson till Washington för att ta emot det.

- Nyligen fick vi ta emot det nationella priset Årets tillväxtkommun för tillväxtdelen i vårt arbete. Scroll of Habitat är ett erkännande av den andra delen, den som handlar om miljö och hållbar stadsutveckling. Det är ett fint kvitto på att vi i Malmö har lyckats bra genom att anlägga de här bägge perspektiven. Men vi ser självklart framåt och fortsätter att arbeta för att Malmö ska vara en allt mer hållbar stad, ekonomiskt, socialt och ekologiskt, säger Ilmar Reepalu.

Kontaktpersoner:

Ilmar Reepalu 070 - 514 02 91

Julia Janiec, stabschef, 070 - 597 07 47

Mer information:

Motiveringen:

The City of Malmö (Sweden)
For its innovative, holistic approach to becoming a 21st century eco-city
After the recession nearly wiped out Malmö's industrial base in the 1980s, the city had a chance to start over. It created eco-friendly neighborhoods of transformed tenements and old shipyards. Much of Western Harbour now runs solely on renewable energy, including wind and solar, while organic waste from the area is turned into biogas. In Augustenborg and Sorgenfri, roof gardens reduce runoff and insulate homes, while a carpool system with special lanes for pedestrians and cyclists help cut vehicle use. Using a holistic approach to its greening, the city is investing in centres of learning on urban sustainability, such as the Institute for Sustainable Urban Development. Only too aware that buildings consume almost half the world's energy and spew out nearly a third of greenhouse gases, Malmö plans to reduce its CO2 emissions by 25% between 2008 and 2012, well above the Kyoto Protocol's target of 5%. Malmö says that making its infrastructure greener is the quickest and easiest way to avoid a climate catastrophe. Malmö today is a leading signatory to the European Union's Covenant of Mayors on greenhouse reductions. Here they burn household waste to generate heat and electricity. By going off-grid they don't lose energy in transmission. It aims to become more and more of a greener eco-city.