Malmö stad stöttar sommaraktiviteter för barn på Sevedsplan

Malmö stad stöttar sommaraktiviteter för barn på Sevedsplan

Under sommaren kommer flera stora evenemang att arrangeras i Seved för att stärka sommartorget. Det är Malmökretsen av Svenska Röda Korset som har inkommit med en ansökan till tekniska nämnden om finansiering för att aktivera Sevedsplan under sommaren 2023 tillsammans med MKB, Skånes konstförening, Woman 2 Woman Diaspora Action Group och Seved Art District.

På tisdagens sammanträde i tekniska nämnden beviljades ett stöd om 356 400 kr till Svenska Röda Korset. Stödet kommer att gå till att planera fyra stora arrangemang på Sevedsplans sommartorg under juni, juli, augusti och september med olika tema med fokus på barn och unga, kreativ konst och medskapande, vuxna och äldre samt mat och kultur.

Festivalen för barn och unga kommer bjuda på allt från ansiktsmålning till hoppborg, barnteater och vattenlek. Konst- och kulturfestivalen kommer innebära konstutställning, bänkmålning på Sevedsplan, workshops och konstskapande tillsammans med barn och konstnärer. På mat- och kulturfestival kommer ett utbud av mat serveras från olika länder, ackompanjerat av musik, dans och underhållning.

Sedan sommaren 2022 är Sevedsplan Malmö stads första sommartorg. Sommartorget är på plats mellan 1 juni och 30 september, och kommer i år alltså att kompletteras med flera större arrangemang.

- Malmö stads sommargator och sommartorg har blivit en succé, och är nu en självklar del av Malmös stadsbild. Att vi tillsammans med Malmös fantastiska föreningsliv kan fylla torgen med ännu mer aktiviteter för stadens unga är jätteroligt, säger Andréas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

- Sommartorget är tillbaka! Malmöborna har tydligt visat att de gillar gröna och trivsamma gator och torg, så självklart fortsätter vi satsningen på Sevedsplan även i år. Många barn och unga tillbringar sitt sommarlov i Malmö och därför är det viktigt att vi stöttar aktörer som erbjuder roliga gratisaktiviteter, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

- Malmös torg ska leva! Efter vår framgångsrika satsning på sommartorg kommer Sevedsplan ytterligare en sommar att fyllas med glädje, skratt och kultur. Jag ser fram emot fler av Malmös torg blir livliga mötesplatser, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andréas Schönström nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), 076-851 59 74.

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Karl Philip Nilsson (L) nås på 0709-85 23 20.

(Ärende 10)