Malmö stad uppmanar regeringen att kraftsamla mot stigande havsnivåer

Malmö stad uppmanar regeringen att kraftsamla mot stigande havsnivåer

Malmö stad agerar i gemensam sak med Göteborgs stad och uppmanar Sveriges regering att kraftsamla mot stigande havsnivåer. En utredning bör tillsättas för ny lagstiftning som möjliggör att Sveriges klimatanpassning kan genomföras i praktiken.

Malmö har en 43 km lång kustlinje som kommer att påverkas på olika sätt av en havsnivåhöjning. I Malmö pågår därför flera processer med bäring på arbetet med kustskydd och klimatanpassning. En av dessa är arbetet med att ta fram en strategi för kustskydd. Strategins övergripande mål är att Malmö ska bevaras och utvecklas som kuststad i ett förändrat klimat.

För att Malmö stad och andra kustkommuner ska klara av att möta framtida klimatförändringar med stigande havsnivåer och översvämningsrisker krävs en kraftsamling också från Sveriges regering. Det behövs förändrad lagstiftning och nya finansieringsmodeller som möjliggör en långsiktig fördelning av kostnader och tydliggöranden av ansvaret för Sveriges klimatanpassning.

För att påskynda arbetet kommer Göteborgs stad i maj 2023 pröva en begäran till regeringen om att tillsätta en ny statlig offentlig utredning för klimatanpassning, främst översvämningsrisker. Under onsdagen beslutade kommunstyrelsen i Malmö stad att ställa sig bakom uppmaningen.

- Klimatförändringarna är någonting vi måste möta tillsammans som ett land – inte bara som ensamma kommuner. Därför sluter vi nu upp bakom Göteborg stads uppmaning till regeringen att kraftsamla mot stigande havsnivåer. Klimatanpassningen av Sveriges kuststäder är en gemensam angelägenhet, och vi kommuner behöver bättre verktyg för att lyckas möta klimatförändringarnas effekter, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- I spåren av klimatförändringarna måste vi kraftsamla för att framtidssäkra kusterna mot stigande havsnivåer. Tillsammans med Göteborg uppmanar vi därför staten att agera. Ett helhetsgrepp kring klimatanpassning är avgörande för att Malmö och andra svenska kuststäder ska stå väl rustade inför framtiden, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Malmö ska gå före i klimatomställningen genom att minska klimatutsläppen kraftigt, samtidigt som vi bygger en stad som är trevligare att bo i och mer jämlik för Malmöborna. Att vi som stad tar på oss ledartröjan är särskilt viktigt nu när regeringen lämnar walkover i klimatfrågan. Men klimatförändringarna är redan här och konsekvenserna kommer att förvärras de närmsta decennierna. Därför är det hög tid för regeringen att ta ett helhetsgrepp kring hur vi ska minimera skador och mänskligt lidande, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 19)