Malmö stad visar i unikt pilotprojekt: Uppvärmning av bostäder möjlig trots elavbrott!

Stormen Gudrun gjorde oss alla uppmärksamma på hur sårbart vårt samhälle blir vid ett elavbrott. I Malmö blev konsekvenserna av stormen relativt lindriga, medan stora områden i norra Skåne och Småland var utan el veckovis. Vad hade hänt om Malmö drabbats hårdare?

- En storstad som Malmö är mycket sårbar vid ett långvarigt elavbrott, berättar Jan-Peter Stål, Malmö stads beredskapssamordnare. Värme, telefoni, medicinsk sjukvårdsutrustning, inbrottslarm, trygghetslarm, hissar, kort- och betalningssystem, pumpar till dricksvatten och bensin, data- och IT-system m.m. drivs av el för att fungera. När dessa slutar att fungera har storstaden få alternativ till strömförsörjning.

I det krisberedskapsarbete som bedrivs på olika håll pekas uppvärmningen ut som en mycket viktig samhällsfunktion. Uppvärmningen av bostäder är extra kritisk i en storstad då få alternativa uppvärmningssystem finns.

Malmö stad har av Statens energimyndighet fått i uppdrag att undersöka möjligheterna till att leverera fjärrvärme vid ett elavbrott. Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för Energivetenskaper, har med stöd av Malmö stad, MKB Fastighet AB, E.ON Värme Sverige AB och Svensk Fjärrvärme AB undersökt vilka möjligheter och hinder som finns för självcirkulation i fjärrvärmeanslutna byggnader.

- Fjärrvärme finns i de allra flesta orter i Sverige och om värme kan överföras till de anslutna byggnaderna vid ett elavbrott har det stor betydelse för en trygg energiförsörjning, berättar Lennart Lindsjö som är projektledare för Fjärrvärmeprojektet.

Enastående resultat redovisas för Energimyndigheten onsdagen den 15/10

- Resultatet av projektet, som kommer att redovisas för Energimyndigheten den 15 oktober, visar ett enastående resultat. Nästan alla fastigheter klarar att komma upp i 40-80% av ursprungsvärmen genom självcirkulation, berättar Jan-Peter Stål och framhåller hur viktigt Malmös arbete kommer att vara för övriga kommuner i landet.

För ytterligare information kontakta beredskapssamordnare Jan-Peter Stål, 0703-492888, (jan-peter.stal@malmo.se) eller Patrick Lauenburg, doktorand vid LTH, som jobbar inom projektet 0733-147772 (patrick.lauenburg@energy.lth.se) eller Lennart Lindsjö, projketledare 07008-953382 (lennart.lindsjo.lehnmal@telia.com).