Malmö stads pris för mänskliga rättigheter 2022 går till Safija Imsirovic

Malmö stads pris för mänskliga rättigheter 2022 går till Safija Imsirovic

Safija Imsirovic, som grundade organisationen Gnistan på Augustenborg 1997, tilldelas Malmö stads pris för mänskliga rättigheter för att hon genom uthållighet, kompetens och engagemang skapar möjligheter för föräldrar, barn och unga i Malmö att bli sina bästa jag.

Malmö stads pris för mänskliga rättigheter delas ut till en enskild person, grupp, förening, nätverk, organisation eller annan som utfört en insats inom området mänskliga rättigheter.

Genom MR-priset vill Malmö stad motverka diskriminering och främja demokrati, jämställdhet, barnrättsfrågor, hälsa och mångfald. Vem som helst kan nominera någon som har gjort en insats inom området mänskliga rättigheter i Malmö. Det kan till exempel vara att:

• Motverka utanförskap
  • Främja antidiskrimineringsarbete
  • Främja jämställdhetsperspektivet
  • Främja barnperspektivet
  • Utveckla kunskapen om hur mänskliga rättigheter kan omsättas i praktiken

Malmöborna har fått lämna in sina förslag under hösten, som sedan har behandlats av en jury bestående av ordförande Amani Loubani (S), Frida Trollmyr (S), Helena Nanne (M), Mubarik Abdirahman (S) och Josefin Anselmsson Borg (M). Prissumman är på 50 000 kronor, och priset delas ut kl. 15:00 under torsdagens kommunfullmäktigesammanträde i Malmö rådhus.

- Jag är fortfarande chockad över att jag får det här priset. Men jag ser det inte som bara mitt pris utan det går till alla barn och föräldrar som under 25 år har fyllt Gnistan med liv, värme och kärlek. Jag tycker också att min man förtjänar det här priset. Utan hans stöd med våra barns läxläsning och annat hade jag aldrig kunnat satsa på Gnistan. Prispengarna ska gå till en jättestor vårfest för alla föräldrar och barn. Och till mat till alla hungriga barn som besöker Gnistan, säger Safija Imsirovic.

- Safija Imsirovic har i över 25 år arbetat outtröttligt för alla barns bästa. Med en aldrig slocknande gnista och ett driv som få kan matcha har hon spridit glädje, trygghet och värme till generationer av barn och unga. Den mötesplats hon har skapat har blivit ett andra hem för många barn i vår stad, och möjliggjort för föräldrar att vidareutbilda sig samtidigt som barnen både blir sedda och inkluderade i samhällsgemenskapen, säger Amani Loubani (S), juryns ordförande och kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

Priset har delats ut sedan år 2017. Tidigare vinnare är Zoran Markovic (2017), Sofia Nedbrand (2018), Amanah (2019) och Jessica Nettelbladt (2021). 2020 delades inget pris ut på grund av Coronapandemin.

Juryns motivering:

”Malmö stads pris för mänskliga rättigheter 2022 tilldelas Safija Imsirovic, en sann eldsjäl som genom uthållighet, kompetens och engagemang skapar möjligheter för föräldrar, barn och unga i Malmö att bli sina bästa jag. Safija grundade organisationen Gnistan på Augustenborg 1997 för att ge föräldrar som saknade barnomsorg möjlighet till studier och att söka arbeten. Sedan dess har Gnistan varit en mötesplats där barnens behov alltid kommer i första hand. Hit kommer de för att få läxhjälp, en varm macka eller bara för att hänga. I Gnistans kaninhotell och de tillhörande odlingarna lär Safija barnen vad social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet innebär i praktiken. Genom sin stora drivkraft för barnens bästa skapar Safija sammanhållning, trygghet och hopp för framtiden för de som bäst behöver det.”

Amani Loubani nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), på 076-841 59 74.