​Malmö stakar ut vägen för framtidens bibliotek

​Malmö stakar ut vägen för framtidens bibliotek

Stadens bibliotek spelar en viktig roll för att skapa ett inkluderande och jämlikt Malmö. De är uppskattade mötesplatser där läsandet och det livslånga lärandet står i fokus, och i takt med att Malmö växer måste biblioteksverksamheten stärkas. På onsdagen fattade kulturnämnden beslut om en plan för bibliotekens fortsatta utveckling som innebär såväl ombyggnationer av befintliga bibliotek som nya.

I arbetet med att planera framtidens bibliotek har man tagit hänsyn till befolkningsutveckling, rörelsemönster och socioekonomiska förhållanden. Det betyder att det är prioriterat att öppna bibliotek i områden där det i dag saknas eller där befolkningsökningen är kraftig, på platser där det rör sig mycket människor och där bibliotek spelar en stor kompensatorisk roll. Närhet är ofta avgörande när det kommer till att besöka bibliotek.

På kort sikt planeras det därför för både nyetableringar och upprustning av bibliotek i östra Malmö och i Lindängen, men på längre sikt kommer det också att finnas behov av bibliotek i Hyllie, Limhamn och Bunkeflo där befolkningen ökar i snabb takt.

I Rosengård är arbetet redan igång. Det välbesökta biblioteket ska få ytterligare en våning och en takterrass för att kunna bedriva verksamhet i utomhusmiljö. Hösten 2021 ska allt vara klart.

I det pågående arbetet med att utveckla Lindängen centrum planeras det för ett nytt, större bibliotek som är bättre anpassat till mängden besökare. Särskilt populärt är Lindängens bibliotek bland barnfamiljer.

Framöver kommer det också att finnas behov av bibliotek i närheten av Kirsebergsstaden, Östervärn, Värnhem och Nyhamnen. Det ska därför tittas närmare på möjligheten att öppna ett eller flera bibliotek i området. Platser som kan bli aktuella är bland annat Järnvägsverksstäderna, Sege Park och köpcentret Entré.

– När andra drar ner på biblioteksverksamheten växlar Malmö upp. Vi utvecklar verksamheten för att försäkra oss om att alla Malmöbor får lika tillgång till utbudet när staden växer. Biblioteken är viktiga mötesplatser som bidrar till att utjämna klyftor och främjar läsande, men stärker också språkutveckling och demokrati, säger Frida Trollmyr (S), kulturnämndens ordförande och kommunalråd.

– Malmöborna ska ha närhet till bibliotek, det är vårt mål. Bibliotek är en del av vårt demokratiska uppdrag, därför är det viktigt att nämnden prioriterar dessa mötesplatser som för många Malmöbor är en viktig förutsättning för bildning, säger Amanda Onsberg Brumark (L), kulturnämndens vice ordförande.

Frida Trollmyr, 0708- 31 93 04

Amanda Onsberg Brumark, 0700-75 50 37