Malmöbornas idéer är viktiga för stadens fortsatta utveckling

Malmöbornas idéer är viktiga för stadens fortsatta utveckling

Forum för demokrati och mänskliga rättigheter har ändrat inriktning och genomför nu geografiskt inriktade dialoger med Malmöborna. Under hösten 2023 har dialoger och möten med Malmöborna ägt rum på olika ställen i Lorensborg och Bellevuegården. Arbetet och Malmöbornas tankar har sammanställts i en rapport: Rapport 7 - Röster från området Bellevuegården och Lorensborg. Rapporten kommer skickas vidare till samtliga nämnder för att användas i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Under våren 2024 planeras det för ett rapportsläpp där civilsamhället, stadens förvaltningar, och politiken deltar. Mer information om detta kommer att delges under våren.

– Omtaget som forumet har gjort med att ha dialog med invånarna i staden, är ett steg på vägen för att minska gapet mellan Malmöborna och politiken. Med små steg ökar vi tillsammans delaktigheten och inkluderingen i kommunen, säger Amani Loubani (S), kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Det finns en stor vilja hos många Malmöbor att tillhöra och tillföra. Genom att lyssna till Malmöbors behov och perspektiv kan staden nyttja denna fantastiska drivkraft för att Malmö ska utvecklas till möjligheternas stad för alla, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Att inte känna sig sedd och hörd, skapar brist på tillit, trygghet och framtidstro. Det behövs fler arenor och sätt för att försöka minska det upplevda gapet och stötta lokala initiativ. Ju fler Malmöbor som är och känner sig delaktiga i sitt lokalområde ju mer kan de kan vara med och påverka sin egen och stadens utveckling, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Amani Loubani nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 070-836 40 16

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 073-416 64 97