Malmökommissionens slutrapport diskuteras i riksdagens socialutskott

Imorgon, onsdagen den 27 mars, bjuder riksdagens socialutskott in till öppet seminarium om folkhälsfrågor där särskilt fokus läggs på presentation av slutrapporten från Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Syftet är att bredda och fördjupa ledamöternas kunskaper inom området.

- Det är glädjande att man på nationell nivå uppmärksammar det viktiga arbete som Malmökommissionen gjort och vi ser fram emot ett givande möte, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd i Malmö med ansvar för skola, trygghet och välfärd, som på seminariet presenterar Malmö stads initiativ till en kommission.

Malmökommissionens slutrapport innehåller 24 mål och 72 åtgärder för att minska skillnader i hälsa och verka för en hållbar framtid. Rekommendationerna rör områden som barn och ungas vardagsvillkor, utbildning, arbete och inkomst, bostäder och boendemiljö och en fördjupad demokratisk styrning.

I förra veckan uppmanade professor Sir Michael Marmot, världsledande forskare och ordförande för den globala kommission som inspirerade tillsättandet av Malmökommissionen, socialutskottets ledamöter att noggrant titta på Malmökommissionens rekommendationer för att se hur de kan implementeras även på nationell nivå.

- Växande ojämlikhet i hälsa är en utmaning för hela Sverige och inte enbart för Malmö. Det finns en hel del i Malmökommissionens rapport som går att implementera lokalt direkt, men också många rekommendationer där vi behöver arbeta tillsammans på alla nivåer för att kunna vända utvecklingen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Deltagare från Malmökommissionen:

Sven-Olof Isacsson, ordförande
Mikael Stigendal, professor i sociologi, Malmö högskola
Nihad Bunar, professor i barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet
Katarina Pelin, miljödirektör, Malmö stad
Denny Vågerö, professor i medicinsk sociologi, Stockholm universitet

Inbjudna till seminariet är bland andra Barnombudsmannen, Socialdepartementet, Socialstyrelsen, Statens folkhälsoinstitut och Utbildningsutskottet.

Tid: Onsdag den 27 mars klockan 12.30-15.30

Seminariet kan följas direkt via riksdagens webb-tv (länk nedan) och i efterhand i SVT Forum. http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Socialutskottet/Oppna-utfragningar/Oppen-utfragning/?did=H0C220130327ou1&doctype=ou

Fakta/
Politiskt oberoende Kommission för ett socialt hållbart Malmö tillsattes av kommunstyrelsen i Malmö 2010 med uppdraget att ta fram strategier för att minska skillnader i hälsa bland Malmöborna. Den 1 mars i år presenterade kommissionen sin slutrapport Malmös väg mot en hållbar framtid. Hälsa, välfärd och rättvisa. Läs den här.

För mer information/

Frida Leander