Malmös FN-byggnad vinner Årets Stadsbyggnadspris

Malmös FN-byggnad vinner Årets Stadsbyggnadspris

Årets Stadsbyggnadspris 2015 går till Urbana Hängsel; tillbyggnaden till den gamla hamnförvaltningsbyggnaden, som numera är hemvist för World Maritime University. Urbana Hängsel får priset för byggnadens spännande nutida och väl genomförda gestaltning. Kim Utzon Arkitekter har stått för designen i samarbete med Terroir på uppdrag av Malmö stad. Den 26 september håller WMU öppet hus för alla som är intresserade av att titta närmare på byggnaden.

- Vinnaren av Årets Stadsbyggnadspris visar tydligt att arkitektur i världsklass har en självklar plats i vår stad. Ett uttryck för Malmös globala och kaxiga attityd, säger Karolina Skog, stadsbyggnadskommunalråd och ordförande i Kommittén för Stadsbyggnadspriset.

- Urbana Hängsel är resultatet av en arkitekttävling som uppmanade till ett djärvt formspråk. Förslaget har på alla sätt infriat förväntningarna. Med ömsesidig respekt vävs äldre och nutida arkitektur samman. Och resultatet har blivit en gränslös arkitektur för en verksamhet utan gränser, säger Ingemar Gråhamn, stadsarkitekt i Malmö.

Priset delades ut under Stadsbyggandets dag som i år arrangerades på Malmö Live. Sedan 1982 delar Malmö stad årligen ut Stadsbyggnadspriset till nyproduktion, ombyggnad eller renovering av ett bostadshus eller en verksamhet som bidragit till att förbättra Malmös stadsmiljö. Till Stadsbyggnadspriset nomineras vinnarna i klass verksamheter och klass bostäder, men endast en av dessa vinner Årets Stadsbyggnadspris. I år gick det stora priset till vinnaren av klassen verksamheter, Urbana Hängsel.

Öppet hus för malmöborna
Som FN-byggnad är Urbana Hängsel stängd för allmänheten. Men den 26 september mellan klockan 10-12 bjuder WMU in malmöborna att besöka byggnaden under guidade turer. Ingen föranmälan krävs, däremot finns det en gräns för hur många besökare man kan ta emot under förmiddagen.

Övriga pristagare 2015
Förutom stadsbyggnadspriset uppmärksammades insatser för klimat- och hållbarhetsarbetet i Malmö genom Gröna Lansen-priset och skyltdesign genom Skyltpriset. I år valde även juryn att ge ett hedersomnämnande.

Nominerad till Stadsbyggnadspriset och vinnare i klassen bostäder blev Bohus 5, där MKB Fastighets AB är byggherre och Jais Arkitekter ritat huset.

Årets Gröna Lans gick till de 12 byggherrar som samarbetat i projektet Fullriggaren i Västra Hamnen: HSB Sundsfastigheter, Haga Gruppen AB, Bengt Nevsten Fastigheter, White Arkitekter, Parkering Malmö, Stena Fastigheter Malmö AB, Nevsten Fastighets AB, Tornahem, Byggvesta, BoTrygg AB, Fastighets AB Briggen och Derome

Årets Skyltpris gick till skylten på biograf Panora, designad av Folkets Bio Malmö Biograf Panora i samarbete med Accus och Mastiff Projekt.

Ett hedersomnämnande fick kvarteret Trevnaden, som är ett samarbete mellan MKB Fastighets AB, Sofielunds kollektivshus och Kanozi Arkitekter.

Läs mer om vinnarna och motiveringarna

För närmare information kontakta:
Karolina Skog, kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande, tel 040-343657
Ingemar Gråhamn, stadsarkitekt, tel 0709-342411