Malmös fria kulturliv får 54 miljoner 2011

Stödet till Malmös fristående kulturorganisationer och studieförbund uppgår i år till drygt 54 miljoner kronor. Det är en ökning med ca 4 miljoner från föregående år.  Memory Wax blir den första dansgruppen någonsin som får verksamhetsstöd i Malmö.

Idag har kulturnämnden fastställt kulturstödsbudgeten för 2011. Malmö stads kulturstöd har ett stort inflytande på Malmös kulturliv. De fria kulturaktörerna står för en betydande del av det totala kulturutbudet i Malmö och når en publik på över 600 000 per år.

Nya satsningar i årets budget:

• Stapelbädden får ett verksamhetsstöd på 2 Mkr.
  • Dansgruppen Memory Wax beviljas för första gången ett verksamhetsstöd
    på 250 tkr.
  • Romskt kulturcenter beviljas verksamhetsstöd på 400 tkr.

Dessutom görs förstärkningar för ett antal olika organisationer bl.a. Lillith Performance Studio med 100 tkr, Barnens scen med 100 tkr och Filmcentrum som förstärks med 50 tkr.

Fristadsprojektet har permanentats och fått en budget på 300 tkr för 2011. Fristadsprojektet går ut på att författare som blir förföljda i sina hemländer erbjuds bostad, uppehälle och arbetsro under en begränsad tid.

Hela listan med kulturorganisationer och fördelning av stöd 2011 hittar du på www.malmo.se/kulturstod

Daniel Sestrajcic, Ordförande Kulturnämnden, 0736 64 78 13

Elisabeth Lundgren, Kulturdirektör, 0766 34 29 27

För mer information kontakta:
Anna Lyrevik, chef Malmö Kulturstöd, 0704 34 48 53

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011